|
|
|
|---|---|
|
Någon vänlig själ som vet vilken Biltema olja som lämpar sig bäst för min 320? Bilen körs mest på sommaren och sparsamt på vintern (används ibland på vintern) Någon som vet hur många liter det går i sexan? Har tyvärr ingen instruktionsbok till bilen. :( Ska upp till Biltema och inhandla lite grejor... /L | |
| funkar nog med vilken olja som helst men varför inte kosta på dig den dyraste, helsyntetiska oljan. D är ju bra pris på den ändå. Med filterbyte går d nästan 5 liter. | |
|
Jodå, jag funderade på den dyraste men frågan är om den har rätt klassning för motorn? Det går alltså bra med 5 liter helsyntet i min? /L |
|
|
Olja är nog ett av de hetare ämnena på forumet. Finns hur mycket som helst att läsa i ämnet. Mitt resonemang: Varför chansa? Flera har tydligen köpt på postorder och fått bra pris på både Castrol och Mobil. Kanske kan vara något. |
|
|
I M20 rymms det 4,25 liter vi filterbyte. Biltemas helsyntetiska olja är en bra olja, betydigt bättre än de oljor som fanns när din bil var ny. Du bör välja 5W-40, alternativt 5W-50 om motorn är sliten och drar olja. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för tipsen! Nu slipper jag kasta bort tid till att leta i specifikationspärmarna på Biltema. /L |
|
|
Jag har kört med både BILTEMA:s 5W/40 och 5W/50 i min gamla 3.0S från -72. Båda fungerar utmärkt men jag kör mest på 5W/40. Inga problem med oljetrycket (jag har mätare) med den tunnare oljan. Motorn är orenoverad och har gått 73.000 mil! Per L |
|
|
Använd INTE Bitemas 5-50 helsyntet, den oljan håller inte vad som lovas på dunken. Jag har haft 2 bilar med oljetrycks problem, gemensamt var att jag hällt i Biltemas 5-50 olja, efter byte till annan olja försvann problemen. Det finns även andra som har haft problem med just den oljan. Och nu pratar jag inte generellt om Biltemas oljor, utan bara om deras 5-50 helsyntet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.