AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.406

Varför kan jag bara tank halv tank ?

fu
14
furulund
530D -01 touring
Har läst alla inlägg, tror jag.
Det står en massa om tankarmaturer och förpumpar, men jag blir inte klok på vad felet är. Jag har en 530 D -01 touring med två luckor under baksätet. Som jag förstår det så fyller jag bara ena sidan i tanken när jag tankar, men vad är det som får över soppan i andra sidan av tanken ? Är det den så kallade förpumpen eller ? På passagerar sidan sitter en armatur vad är den till ?
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Bilder?

/Gunnar
/Santorinblå 530iAT
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Välkommen till forumet! Två länkar om den lilla pumpen mellan tankhalvorna:

Länk Länk

Mvh
Hans problem verkar vara att det inte går fylla mer än halva tanken, och det kan ju inte ha något med pumparna att göra. Den andra pumpen är ju bara till för att föra över mängden som inte tar sig över bakaxeln av sig själv. När tanken har mer än 15-20 liter fyller den pumpen ingen som helst funktion.
fu
14
furulund
530D -01 touring
Helt rätt David. När jag tankat ca.30-35l slår pumpen av som om tanken var full. Mätaren verkar visa rätt, typ halv tank och reserv lampan tänds där den skall.
rob. den lilla pumpen du pratar om, är det den som sitter på förarsidan i tanken?
fu
14
furulund
530D -01 touring
Har funderat lite, den där pumpen man pratar om är väl till för att tömma den sista delen av tanken. När man fyller tanken borde det väl rinna över i den andra delen av sig själv?
Tänker jag fel eller?
Samma pump som trycker fram bränsle till motorn har även en liten ejektorfunktion som gör att bränsle utjämnas mellan tankhalvorna.
Det är endast vid nivåer under halv c:a som tankhalvorna behöver hjälp med utjämningen.

FP
fu
14
furulund
530D -01 touring
det måste ju betyda att det inte är pumpen det är fel på.
jag kan ju bara tanka halv tank. Fattar ingenting???
Är här någon som har några begåvade ideer?
Det verkar snarast som att inte tanken töms helt. Tanka fullt kan du alltid göra, båda tankhalvorna är öppna upptill, med mellanväggar osv ung. halvvägs ner.
hela tanken är formpressad till en knepig form som fyller ut utrymmet där den är monterad. Därför behövs utjämningsfunktionen när man kör, inte när man tankar.

FP
fu
14
furulund
530D -01 touring
??? Det verkar konstigt att soppamätaren går ner och lampan tänds vid ca.10l sträcket då, om det forfarande skulle vara halv tank kvar.
Vet inte vad jag skall göra? Fylla reservdunken och köra till det blir soppatorsk kanske.
När man får soppatorsk drar man väl in en massa skit i hela systemet eller?
Får man sen igång den igen utan att köra slut på hela batteriet?
Man vet ju aldrig var man blir stående då.
Är lite rädd att köra tomt med en diesel.
E-
51
E-Bagge
530ia Touring -01 ,530d Touring -11
Köra tomt med diesel är ju alldrig bra, Angående ditt tank problem
så kan det vara din mätare det är fel på. Har haft ett
liknande problem på en annan bil där inte själva tankmätaren
hängde med upp i toppen. Öppna locket för bensinpumpen
och kolla hur mycket soppa du har direkt efter du har tankat.

/erik
Jag skulle nog inte rekommendera att öppna luckan vid proppfull tank. Men slår pumpen ifrån så kan man ju utgå från att det är fullt, om mätaren går till noll innan tanken är tom så borde det ju vara fel på tankgivare och/eller instrument.
Du kan ju räkna grovt med trippmätaren och köra vidare efter att mätaren visar noll osv. Om du skulle köra tomt så är det maximalt en luftning som behöver göras, men troligen sköter den detta själv när du tankat. Förpumpen i tanken ser ju till att högtryckspumpen får gott om bränsle utan problem när du tankat, allt är inte som förr vad gäller dieselmotorer.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.