AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.797

Höga Avgasvärden (satans besiktning;-)!

El
3
Elaka
525i -92
328i Touring -96
Köpte en obesiktad 525 -92 E34 för ca:1,5 mån sedan, va in o besikta den höga avgasvärden o lite till som nu är fixat.
Bytte luftmassemätare för den gick den som den ville på tomgång, tråden var av.
Var in o försökte besikta den i morse och då hade jag kört den nästan tom på soppa lampan lös hällde i ca:8 liter metanol (har fått det att funka så förr) men icke, fortfarande för höga värden lambdavärde ok men ej co, hc.
Känns att den nog får soppa så det räcker (luktar som att den går fett) men finns det någon bra lösning.
Kan det vara någon av lambdorna men var sitter dom?
Kollade lite under huven men kunde inte se något där.
Eller finns det nå annat bra förslag??

Elaka S
Oj...metanol??Eller du menar etanol? Lambdan ser du nog lättast underifrån
Det bästa vore att köra diagnostik på bilen.

Jag hade dåliga värden, bytte tempgivaren och många av värden vart bra.
Om tempgivaren är paj så luktar det oförbränt om avgaserna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Metanol är rena döden för gummi och packningar, hoppas det var etanol du menade.

Testa alkylatbensin nästa gång istället, vissa OK-mackar har det på pump för under 14:-/liter.

Mvh
Vad hade du för värden?
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Det är väl standard på de där bilarna att lambda ger upp så det kan ju vara en bra sak att testa med. Även katten kan ju vara slut på den.
Ny lambda kan du köpa för en realtivt billig peng på biltema.
Går även att köpa katten där om man inte har tummen mitt i handen.

Även jag håller en tumme för att du inte körde den på Metanol. Men jag antar att det kanske var 8L E85 du tanka på macken
El
3
Elaka
525i -92
328i Touring -96
Nä klart det var Metanol det funkar en stund..
Besiktade en 3000GT för några år sedan helt utan kattar det funkade med 50-50 men nu vill det inte så ja vete f-n.
Annars var värdena tomgång co 0,5 hc 281 lambda 1,03 Co 2500 v/min 0,6.
Så jag ligger nära men det hjälper inte, hörde nu att det pös lite vid skarven till bakre burken så det kan förklara en del av hc:n.
Ska försöka kolla numret på lambdorna i helgen så får man se vad man kan hitta på..

Elaka S
men lambda värdena var ju bra sa du??
avags läckage brukar väl ge hög lambda värde?...fick jag på min volvo i alla fall,bytte avgassystem för den va rostig & av,& flet va borta....däremot fick jag höga hc & co värden på vår audi nyss,där var et katten som gett upp....kollat katten?
just det ja...köpte katten på biltema,den billigaste dom har (699kr?) & den funkar kanon,väldigt låga halter nu,vet dock inte om den "passar" din bmw,då 2.5 liters motorvolym va max på den jag köpte...men dom har flera alternativ...& som sagt tidigare går det få dit den men är lite jobb.mvh
El
3
Elaka
525i -92
328i Touring -96
Jo men lambdavärdet kan va bra fast den är trasig det brukar bli höga hc om det läcker i avgasröret.
För lambdan dom mäter är bara en "fiktiv" siffra för man måste mäta lambdasonder manuellt med en analog mätare, så det dom har är ett värde som mäter syret bara.
Tror kattarna är hela för annars skulle det nog vara ännu högre värden, sen pendlar den bara lite i värde så ja hoppas på en sond bara.
Fr
70
Fritz
525iM -95
Hej...
Mitt tips är att du köper en begagnad lambdasond på skroten. Jag brottades tre gånger med lambda ifrån Biltema och det gick inte med deras. Man kan fråga sig varför det finns minst två nummer serier till E34:an på lamdba och det är tydligen viktigt att man får rätt (enl. skroten) men hos Biltema kör de med fyrpolig universal....

Per aspera ad astra
Mitt tips är att göra en diagnos på bilen, jag bytte temgivaren innan och värden vart bättre men pendlande lamdavärde, datorn visade fel på förvärmningsrelä lamda.

Mitt råd bytt inte en massa grejer i onödan då jag redan gjort det.
Det kan lika gärna vara en dålig tändspole som ger dålig förbränning.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Minns att min gamle 525:a -92 brukade få anmärkning på dessa saker. Bilen gick hur fint och rent som helst och körde man bara motorn varm så gick den igenom med hur fina värden som helst. Men att komma in med småkall motor var som att be om underkänt. Minns också ett tillfälle speciellt när lambdan verkligen var sönder, jag fick värden som hade fått valfri SUV att agera miljöbil ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.