AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.062

M5 E39 koppling

fredde 7
Hej!
Undrar vad en orginal koppling till nämda bil går på.
Samt om det finns ngn starkare koppling på marknaden, isåfall vad och pris..
........
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har hört priser på 8-12' för material och arbete på BMW-verkstad och då tror jag att arbetet är den största posten.

Förstärkta kopplingar finns, bl a Sachs. Länk

___
//Ulf
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Har för mig att den kostade runt 5000 på BMW. Byta kan du göra själv, om du är någorlunda händig. Det enda man behöver hjälp med är att lyfta ner och upp avgassystemet ( väger typ 100kg ), annars är det som att skruva på en Volvo 240.

Mvh Mathias
Hej! Jag lämnade in min M5 - 99 på kopplingsbyte hos Lundhs bil och trim i Avesta ( auktoriserad bmw verkstad ) för ungefär 2 år sedan, då gick det på 9300:- med arbete..Tror kopplingen kostade 2400:-..
Finns som sagt en lite starkare sachskoppling också, men det är ju arbetet som kostar mest..

MVH Kristofer
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
frågade proauto bmw åf nyköping dom sa att det kostade runt 7000kr med matrial och arbete vilket e rätt ok
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Min ska också bytas, överväger den förstärkta versionen från SACHS.

Någon här på forumet som har erfarenhet av både original samt förstärkt?

MVH

An
31
Andersson Richard
525xi Touring -06
Är också nyfiken på sachs. Mest då hur den upplevs körmässigt, trögtrampad eller ryckig?

M5 - sådan husse sådan bil
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
tattern,

behövs inga specialverktyg alls för kopplingsbytet?
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Nej. Inga specialverktyg, förutom kanske ett centreringsdorn till lamellen om du inte litar på ögonmåttet.

Mvh Mathias
ja har kört runt 3000 mil med den förstärkta sachs kopplingen som motornord säljer i min m5 -99 och den funkar hur bra som helst.. inga vibrationer eller liknande.. den är ju betydligt mer trögtrampad jämnfört med orginal och kortare dragläge, men det är inte på/av som en racekoppling.. det som kan va bra å veta för er som funderar på en förstärkt sachs koppling är att svänghjulet måste modifieras lite, en kant som måste svarvas ner ett par millimeter..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Märkte i helgen att när man ligger på 4:an eller 5:an på ca. 3000 rpm och trycker gasen i botten så slirar det 1-2 sekunder för att sedan greppa igen. I övrigt märks inget konstigt med kopplingen.

Kopplingsbyte kommer ju förr eller senare på M5 E39 och min har ju rullat ca. 9000 mil så jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet...

Har fått ett pris på 11604kr av Theanders och väntar på pris från Förenade Bil och Need For Speed.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förenade Bil: 10850kr med BMWCS-rabatt -> 9765kr
Need For Speed: ca. 7600kr

___
//Ulf
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
om du ska köpa kopling gå ut på e-bay och titta du får en orginal luk för 208 $ och så har du värsting för 700$ se länk be dom skicka som gåva under 50$ så slipper du moms och skit..
du får från denna firma samma pris på stage 1 till 4 för strax under 700 $ samma kopling kostar runt 10000 tunsen här hemma så pengar kan sparas på detta köp.
har skälv köpt en stage3 som ska monteras med svänghjul från evo..
Länk
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Inte för att jag är någon bilmekaniker. Men enligt Mekonomen så MÅSTE du ha ett Specialverktyg för att få 100% centrering. Tänkte dock att jag skulle testa utan. Hör av mig med mer infomartion efter kopplingsbytet.

Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Min byttes utan centreringsdon, av en mekaniker som bytt på flertalet M-Bilar utan just detta "centreringsdon".

Kan säkert vara till fördel att använda ett sådant, men går tydligen bara att specialbeställa från BMW och var ganska dyrt enligt verkstaden jag frågade på.

Tror dessutom att det föreligger så att centeringsdonet enbart passar just M5 E39.
Ska du byta på en annan bil, t.ex. en M3 E46 behöver du ett centreringsdon med andra mått.

MVH
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Okej, där ser man. Ja ingen blir gladare än jag om jag slipper köpa ett sådant. Kostar nämligen 9800 på mekonomen. Sjukt..
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag fick centreringsdon med på köpet när jag handlade koppling på BMW senast. Ett don i plast som fungerade utmärkt. =)
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
ViccoA

Vart köpte du din koppling?
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Köpte den visserligen på UUC i usa men med BMWs nummer på den...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det funkar utmärkt att göra en själv, tex av en gängad stång som har samma storlek som lagret i svänghjulet och en längre hylsa/rör som har samma storlek som lamellen. Kan justeras med lite silver tejp;)

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.