|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder får jag mycket bättre ljud och kraftigare bas när jag lyssnar på radio än cd. Är det fler som upplever samma sak? Vilka inställningar finns på professional? Nån som har instruktionsbok (pfd) eller en länk till svenska instruktioner? | |
|
Det borde inte vara nån större skillnad om radiostationen kör med rätt nivåer osv. Sen skiljer det ju även inbördes mellan olika CD, men mest är det nog på radiostationen som man öser på lite extra i vissa register, i synnerhet på lokalstationer. Riksprogrammen är (skall vara) noga och riktigt inställda vad gäller nivåer osv på utsändningen. Rent tekniskt är det alltid bättre ljud från en CD, där finns ingen avskärning, speciellt inte uppåt i frekvens. PÅ FM-radion tvingas man filtrera och har ett filter som gör att det rullar av från 15KHz och uppåt för att inte pilottonen för stereo på 19KHz skall interferera med nyttosignalen. Kanalseparationen är också betydligt sämre på FM än på CD. FP |
|
| Märks mest när jag lyssnar på P3. Blir väldigt bra ljud, rena konsertupplevelsen men slår jag på cd:n hörs det som om man spelar i mono. Kanske är dålig kvalite på cd:n eller musiken. Spelar bara brända skivor. Går det att ändra bas/diskant på professional? Har bara instruktionsbok på tyska och det begriper jag inte mycket av... | |
| Har hittat bas/diskant kontroll nu efter lite gissande.... | |
|
Jag hade samma upplevelse, mycket bättre ljud med radion än CD:n. Sen när jag slängde ut Business CD (skiten) och ersatte med en Alpine så har radion och CD:n samma ljudkvalitet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.