|
|
|
|---|---|
|
Tänkte uppgradera ljudet i bilen och då står det mellan dessa två: DLS Refrence 5,25"- 2 -väg med delningsfilter: Vet att DLS är rikitigt bra på att just bygga högtalare till bilar och just detta paket kräver inget slutsteg utan kan köras på stereons effekt och skall lämna ett bra ljud. Infinity Refrence 5,25" 2-väg+ delningsfilter: Även dessa skall spela klart med bra ljud. Det som jag fick reda på idag är att Infinity ägs av samma företag som tillverkar Harman/kardon, Detta är ju alltid bra. Ljusnade på dessa i butiken( dock inte 2 väg), lät mycket bra för att vara driven på en sony stereo. Ni som har några av dessa märken eller vet något: Lite åsikter skulle inte skada? | |
|
Har precis monterat in Infinity Refrence 5,25" i min bil och det är ju ett väldigt klrt och fint ljud i dom..det är väl ingen bas att tala om men annars så är ljudet mycket bra i dom! Är väldigt nöjd med dom! DLS systemet är ju mer tung drivet också..så utan slutsteg så är kanske Infinity lämpligare?!? /Martin //BMW |
|
|
Vad du lyssnar på?? Vilken sorts ljud du gillar ( HiFi eller dB-max??)?? Soft i bakgrunden eller stadigt dunk?? Bara nåt som låter eller SASCA Champion?? Kringutrustning?? etc etc etc Grundtipset är enkelt: Ta 5-6 favvo-plattor i olika musikstilar, åk till din lokala välsorterade kunning bilradiobodega och LYSSNA, LYSSNA och åter LYSSNA, så länge du håller dig till dom välrenomerade märkena kan inget gå snett, strunta i alla som "vet" att DLS;MDS;RF;JBL;Infinty etc etc är bäst utan lyssna på vad du tycker låter bäst i dinaöron och köp det. . Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Asså, jag personligen har en väldigt bred musiksmak. Skivan som sitter i bilen idag är MP3( vet att det är sämre kvalitete etc....), och består från rock, Hip hop, pop, även gamla eurodance låtar.. med mera, som sagt blandad musik. Därför letar jag något som spelar generellt bra på alla musik stilar. Det jag letar efter är klarare ljud men samtidigt lite mer tryck på basen, jämfört med org. (nokia) högtalarna i bilen. De kommer att drivas på senaste modellen av Alpine 9884R. Tänkte driva de på stereons effekt ( skall vara tillräckligt) Det var två tanke sätt jag hade, 1. byte högtalare fram + baslåda bak, fade'a bort bakhögtalarna. eller 2. byta även bakhögtalarna till något som spelar mer bas. Fast där är ju problemet, de e bara 4" stora, inte mycket ljud. Vill inte sätta in 6*9 i hatthyllan. Om nu baslåda sätts in är det väl klokare att köra med ett par högtalare som ger bättre ljud än bas, då bas lådan fyller upp basen i bilen??? |
|
|
Låt mig även utrycka mig så här: En av de bästa musik upplevelser var när jag satte mig i min kompis 328 Ci -e46 och fick lyssna på hans harman/kardon anläggning, det lät enligt mig riktigt bra. KristallKlart ljud, inte för mycket bas, utan att basen hörs men överröstar inte nåt annat. DET E VAD JAG LETAR EFTER, vill absolut inte ha sån anläggning där det bara splas bas. En annan bra stereo var när min kompis e30 som var eftermonterad med dls 4-kantiga 2-väg i framdörren samt 6*9 dls i hatt. Detta drev han på alpine effekten från stereon, alltså detta lät nästan i klass med vilken standard anläggning i en BMW av årsm. 08. Helt sjukt Det är därför det står mellan DLS och Infinity. |
|
| Tycker du dina polares bilar lät riktigt bra kommer du bli nöjd med vilken du änn väljer av dls och infinity men som ngn tidigare skrev så får nog hu:n det lättare med infinity högtalarna tror jag. Och kom ihåg: Montaget av högtalarna är lika viktigt som valet av modell!!! | |
|
Hewi: Hur menar du med montaget av högtalarna? Menar du bättre kablar, eller position av högtalare, ..etc.? |
|
| Högtalarens måste sitta stumt fastmonterad(baffeln behöver ofta göras stabilare) och så skall det vara lufttätt imellan högtalarens framsida och baksida dvs framsidan skall endast ha kontakt med kupén och baksidan skall spela ut i dörren. | |
|
Tack för svaren, Blev ett par DLS refrende PS5A. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.