AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.090

E46: byte länkarm = kräver hjulinställning?

Hej hej!

Kom prexis hem från bmw efter att ha bytt länkarm vä fram (fick backning på besiktningen att vänster fram SPINDELLED glappade...)

Hur som helst, det som slog mig först nu så här i efterhand var, att borde det inte göras en hjulinställning efter ett dylikt "ingrepp" i bilens framvagn???

Eller är det "överkurs" och inte ett måste? (Eller gör bmw det per automatik när dom byter en länkarm och därför inte nämnt det/föreslagit det?)

Orsaken till att jag kom att tänka på detta var att när jag körde hemåt, så tyckte jag mig ana att ratten "stog snett"... Asså, det ser ut som att man vridit ratten aningens till höger så att bilen rimligtvis borde svänga, när man ändå bara kör rakt fram... (Krångligt att förklara, hoppas Ni förstår?!) ELLER är det så att jag drömmer, kan detta INTE ha med varandra att göra, dvs byte av länkarm kan INTE medföra att ratten ev hamnar "snett" efteråt?

Tacksam för snabba svar!

//SR-touring

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ring och kolla om de alltid gör en uppmätning av framvagnen vid länkarmsbyte. Varierar länkens längd, slår det på toe-in vinkeln och kan synas på rattläget. Jag anser att en mätning alltid skall göras efter att man bytt en komponent i hjulupphängningen. Inte alla håller med mig dock ;)
jo, hade givetvis tänkt att ringa och kolla det också men först ville jag ju ta reda på lite mer här... så att man när dom säger: "Nä, det gör vi inte" skulle kunna kontra med nåt vettigare än... "eh, jaha... öh, hej då då..." och istället kräva att även hjulinställningen görs... (Och ev. justering av "ratt-vinkel/utslaget")

Eller om dom säger "japp, det gör vi så det är kirrat på din kärra" så vet jag ju det och då isåfall kan jag ju kontra med nåt i stil med: "ja men ratten står ju helt snett, det är ju inte så bra..." och så vidare...

Alldeles oavsett, påverkar det alltså inte hjulinställningen när man byter länkarmen, eller hur skall jag tolka svaret? Det verkar som det råder lite oenighet eller?

//sr-touring

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vet inte vilka tillverkningstoleranser som råder mellan ledkulan och bussningsläget på länkarmarna, men en längdskillnad slår ju en del på toe-in vinkeln då hävarmen till styrstaget inte är så lång. Har för mig att hjulinställning gjordes på min 5:a i samband med att den servades och mekanikern hittade glapp i spindelleden och bytte länkarm.
zE
63
zEr0
535i -91
Hej!

Jag har aldrig gjort framvagns inställningen efter länkarm/spindelleds byte. Dock har jag inte bytt på BMW, men bytt på i stort sett alla andra märken. Och eftersom du gått till BMW verkstad så bör länkarmen dom satt på vara identisk med den som satt på innan.

OM man nu behöver göra framvagns inställning på BMW efter byte av länkarm så får nån gärna rätta mig, men som sagt har aldrig gjort det på nån bil innan.

Dock kostar det inte många hundralappar att göra en framvagns inställning om du nu tycker ratten står snett. =)

//John
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

När jag bytte spindelleder fram på vår bil så hamnade ratten snett även för mig. Lämnade in den för en hjulinställning (blev fyrhjulsinställning av bara farten) och efter det så var det inga problem. Det var en del som behövdes ställas om, så det var nog ganska nyttigt. Hjulinställaren tyckte att en inställning alltid var nödvändig vid byte av delar i framvagnen, men det är klart, det är ju hans levebröd också så kanske en nypa salt till det påståendet.

/Wiberg
my
85
myr81
330dA -01
efter egna erfarenheter så kan jag säga att en justering av hjulinställningen bör göras.
trodde själv inte att det skulle behövas efter att jag själv monterade länkarmarna, men efter lite kolla på "toe in" och det blev ganska självklart att detta behövdes justeras..

kolla hjulinställningen, det lönar sig i längden
hej hej,

jaha minsann... låter som det kanske är läge för hjulinställning trots allt... då dyker dock nästa fråga upp; borde inte verkstaden, som utför ett dylikt arbete (allra helst) INKLUDERA en hjulinställning, varje gång dom gör ett sånt här jobb eller åtminstone; föreslå/rekommendera det, till sina kunder???

I detta fallet var det ju inget prat alls på det....

Tack för Era svar/synpunkter så här långt!

//SR

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Man behöver inte göra en framvagnsinställning.
Man har en fjädrande mätpinne med en ställbar skala.
Innan man lossnar någonting tar man och sätter man pinnen mellan
fälgarna och ställer in nollpunkten på skalan. Sen har man måttet klart
när man har bytat styrled eller spindelled enklare kan det inte bli
Klart att man kollar inställning efter pill med framvagnen. Bor man i eller nära Göteborg rekomenderas Pekkas framvagnsservice på Hisingen.

zE
63
zEr0
535i -91
Som Lars skriver. Pekkas rekommenderas väldigt varmt. Drive-in och 350:-

Södra Hildedalsgatan 5
417 05 Göteborg
Tel. 031-518189 (Man bör ringa innan, för han har öppet lite konstiga tider)
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Tjena,

Jag bytte spindelleder på min E46:a förra sommaren och var inställd på en framvagnsinställning ochså i samband med detta. BMW förvarnade att detta troligtvis behövdes och räknade in det i offerten. 7500 kr skulle allt kosta.

I slutändan gick det bara på 5600 kr då framvagnsinställning INTE behövdes enligt BMW. Något om "fasta fästpunkter" för spindellederna eller nått.

Hängde inte med riktigt i vad dom mena men bilen har iallafall gått bra sen dess. Och inga snea rattar eller annat.

Mvh
zo
8
zorro100
318 e46
Problem efter länkarmsbyte på höger sida. E46
Bilen drar åt höger. Gjort 4 hjulinställningar på 2 olika ställen.
Alltid med samma resultat, den drar åt höger å jag får sitta med ratten vriden åt vänster för att köra rakt fram.

Alla hjulinställningsprotokoll visar på att allt är ok.
Det första stället skyllde på mina däck det andra stället hade ingen aning varför det inte är ok.
Vad ska jag göra?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.