|
|
|
|---|---|
| Plötsligen har det börjat låta illa i min original-GSM. Det är god mottagning och där ligger inte problemet. I stället låter det som om något ligger och stör ljudåtergivningen, ex. nån elkabel eller något som avger någon form av magnetfält som lurens högtalare fångar upp, ett evigt "el-stör" ljud alltså. Jag har inte haft det tidigare och inte dragit något kabalage el gjort något med bilen. Vad kan det vara, vad bör jag göra? | |
|
Är det skillnad med motorn avstängd? Är det beroende av volymen i telefonen och är det samma störning både i luren och HF-högtalaren? Låter det bra hos den du talar med? Magnetfält från nån kabel i bilen är nog uteslutet, någonting i GSM:en verkar det. Prova men lite ryck i lurkabeln, inte helt ovanligt att nån skärmning eller tråd är på gång att ge sig. FP |
|
|
Hej Folke! Min telefon har av någon anledning inte gått att ringa med när motorn är avstängd. Högre volym verkar ge högre oljud ja. HF-högtalaren har ingen störning. Jag tror inte mottagaren hör min störning. Tack för ditt tips, ska testa att rycka lite... |
|
|
Är det sändningspulser du hör? (en svagare variant av knattret du hör när du håller en mobil jämte något med högtalare) Isåfall är det HF-läckage, alltså trubbel med din antenkabel/antenn/antennkontakt/skärmning i utrustningen som gör att radiovågor från sändningen går tillbaka in i telefonen och stör dig. Detta behöver inte uppfattas av den andra samtalsparten. Är det relaterat till motorvarv? Isåfall generatorstörning. Låter det i både handsfree-läge och när du pratar i lur? (vet inte exakt vad som sitter orig.monterat i din bil) Är felet konstant? Kan vara problem med kablage/mikrofon. Kan i nåt långsökt fall vara problem med handsfree'ns DSP-kretsar (de kretsar som skall filtrera bort vägljud och annat bakgrundssus) som missar i filtreringen eller förstärker sånt som egentligen inte ska förstärkas. // Joakim Radio/telekomtekniker |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.