AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
635

GSM - märkligt "el-brus" i luren

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Plötsligen har det börjat låta illa i min original-GSM. Det är god mottagning och där ligger inte problemet. I stället låter det som om något ligger och stör ljudåtergivningen, ex. nån elkabel eller något som avger någon form av magnetfält som lurens högtalare fångar upp, ett evigt "el-stör" ljud alltså. Jag har inte haft det tidigare och inte dragit något kabalage el gjort något med bilen. Vad kan det vara, vad bör jag göra?
Är det skillnad med motorn avstängd?
Är det beroende av volymen i telefonen och är det samma störning både i luren och HF-högtalaren?
Låter det bra hos den du talar med?
Magnetfält från nån kabel i bilen är nog uteslutet, någonting i GSM:en verkar det. Prova men lite ryck i lurkabeln, inte helt ovanligt att nån skärmning eller tråd är på gång att ge sig.

FP
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Hej Folke!

Min telefon har av någon anledning inte gått att ringa med när motorn är avstängd. Högre volym verkar ge högre oljud ja. HF-högtalaren har ingen störning. Jag tror inte mottagaren hör min störning.

Tack för ditt tips, ska testa att rycka lite...
Är det sändningspulser du hör? (en svagare variant av knattret du hör när du håller en mobil jämte något med högtalare) Isåfall är det HF-läckage, alltså trubbel med din antenkabel/antenn/antennkontakt/skärmning i utrustningen som gör att radiovågor från sändningen går tillbaka in i telefonen och stör dig. Detta behöver inte uppfattas av den andra samtalsparten. Är det relaterat till motorvarv? Isåfall generatorstörning. Låter det i både handsfree-läge och när du pratar i lur? (vet inte exakt vad som sitter orig.monterat i din bil) Är felet konstant? Kan vara problem med kablage/mikrofon. Kan i nåt långsökt fall vara problem med handsfree'ns DSP-kretsar (de kretsar som skall filtrera bort vägljud och annat bakgrundssus) som missar i filtreringen eller förstärker sånt som egentligen inte ska förstärkas.

// Joakim
Radio/telekomtekniker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.