|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen alla ! Eftersom jag är ny på BMW har jag nu i början 100-tals funderingar och ventilerar dom här :) Min -93 M3 har en ibland väldigt ryckig och nervös gång innan jag får upp värme och oljetryck i den (jodå jag håller mig under 3.000rpm). Ska den verkligen gå såpass ryckigt ? cruZZe | |
| Min ögonsten är också lite ryckig första kilometern när den är kall så det ska nog vara så. Har för mig att det står i instruktionsboken att man inte ska tomgångsköra den varm häller utan börja köra direkt men köra lugnt.. | |
|
Hej! Tror alla m3:or är så, min går också ryckigt när den är kall, likaså min förra m3:a. Du behöver alltså inte vara orolig att ngt är fel. Mvh Jens |
|
gabbe |
Hej! de e samma här på min bil också |
|
Hej. Min åxå |
|
|
Min är likadan.. ** be as free as you want ** |
|
Nippe |
Fick höra av en BMW meck att när bilen är kall så sprutas det inte in lika mycket bensin i cylindrarna som när motorn är varm (så motorn fortare ska bli varm)där av den litte ryckiga gången! |
|
Samma här.... Inte jätte ryckig men det hoppar lite.. M3-96 Nalle |
|
|
Tackar för alla svar. Jo det är precis så jag menar. Lite hoppig och ojämn gång innan bilen blivit varm och fått upp oljetryck. cruZZe |
|
chrille_m3 |
Min e likadan!! Min kan även gasa upp till ca 1500 rpm när den e kall och sedan sakta sjunka till 800 rpm eller vad nu tomgång e på. Någon annans som uppför sig så ? |
|
jo, min e likadan.. chrille_m3: min kan göra likadant ibland.. inte ofta men det händer. Den som har flest saker när han dör vinner... |
|
| En sak som är lite konstig är att jag inte tyckte att den ryckte lika mycket när det var lite kallare (ung. 5-10) som den gör nu vid 15-20 grader. Nån som har likadant? | |
Jonas M3 |
vid vilket gradtal på oljetempen är det bara att köra satan. det var 62 grader på min m5 men m3? ingen aning, jag brukar vänta till ca 85-90 grader M-Tritschka |
|
Tjena! Har för mig att det står i boken att man ska vänta till oljan nått 80 grader innan man varvar över 3000 rpm. Om du väntar till 85-90 grader så är det nog jättebra. Mvh Jens |
|
|
Har för mig att det står 4000 rpm och 50 grader i min instruktionsbok (M3 3,2) men jag tror att det lönar sig att vänta tills den kommit upp i ca 80 grader innan man drar på. /Fredrik |
|
|
Jag undrar hur länge ni väntar med att gasa med bilar som inte har oljetempmätare? :-) Johan (som väntar till 70 grader) |
|
|
Jag kör efter principen att jag håller mig under 3000rpm tills jag nått 60 grader .. och sen under 4000rpm upp till 70 grader .. efter 70 grader tutar jag o kör glatt o raskt på alla varv :) cruZZe |
|
| På E46:an är det väl max 4000 varv vid kallstart och sen succesivt högre om jag inte minns fel. Men vem varvar en stenkall motor till 4000 varv? Det gör mer än lite för soppaförbrukningen att vänta länge, jag vill nog rekommendera kanske 70-80 grader innan man börjar trampa. Vid riktig mjukiskörning tar och andra sidan evigheter att komma upp i temp. | |
Jonas M3 |
japp, ca 80 grader verkar vara rimligt för bilarna. ni som kör m3:or, märker ni oxå att om man pressar bilen under en längre tid typ 5-10 min o kör fullgas hela tiden, att bilen blir kvickare o svarar snabbare!!! är detta bara inbillning från mig eller finns det nåt som ställer in sig när bilen körs lite hårdare, jämtemot om man kör normalt o bara stampar nån gång under färden? M-Tritschka |
chrille_m3 |
Jag har ingen oljetempmätare i min, brukar vänta med att gasa till motortemp är i mitten, hur varm e oljan då ca ? |
|
Chrille. Varför har du ingen oljetemp mätare, paj eller? Det sitter väl standard på alla M3:or! /K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.