|
|
|
|---|---|
|
Ska ev. köpa mig en 525i -88 som har rullat 18800 mil. Ingen rost, inte jättemycket utrustning, går fint när jag provkörde den (15 mil). Svensksåld. Vad bör man tänka på ? Serviceboken är ifylld till 95 %. Och hur mycket man betala? | |
|
Mitt råd är som vanligt: Låt en verkstad gå igenom bilen ordentligt. Kolla ljuddämparna, kolla avgasvärdena, bromsskivorna, bromsbelägg mm. Ljuddämparna och katalysatorerna (2st) kostar nämligen en mindre förmögenhet. Om den visar sig vara i bra skick så tycker jag att du ska slå till. Då får du väldigt mycket bil för pengarna. Lycka till |
|
|
Hejz Katten behöver du egentligen inte bry dig om, detta är en 88:a och behöver således inte ha fungerande katt. Med fördel rensar man den, dock måste "skalet" sitta kvar. |
|
|
Tack för det grabbar! Jag lutar nog åt den bilen , var på verkstaden idag och hörde mig för om den, Det var bytt kamaxel, vipparmar, avgas ventil på sexan mm. vid 14000 mil. Verkar som bilen har blivit väl omhändertagen. |
|
|
Wallace, om bilen är registeringsbesiktigad med kat måste man nog ha det skulle jag tro.....Rich kolla upp de innan! /Simon |
|
markus00 |
Det låter som min bil tycker jag fast det är det inte. Min motor va renoverad vid 15700 mil och den har gått 20600 nu. Min är också en 525i -88 precis som den du kollar på. Min är helt rostfri. Men inte så utrustad ingen AC eller farthållare. Min va i toppenskick kollade det innan jag köpte den. Jag gav 29 000 kr och det va i torsdags jag köpte bilen. |
|
Hejz Registrerings besiktigad eller ej, kravet på katalysator gäller från -89. Tror att det finns några trådar om detta De mäter ej dessa värden på besiktningen. Men som sagt skalet måste sitta kvar. Kan ev. ge några trötta extra hästar.... |
|
markus00 |
om bilen hade katalysator vid köp så gav staten en rabatt på någon tusenlapp. Om detta är fallet så får man inte plocka bort katalysatorn. |
|
Då verkar det ändå som ett ok köp. Man är lite orolig när man ska byta märke :). Han som har den har begärt 27000:- |
|
|
Före -89 så måste den sitta kvar men den behöver inte fungera. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Rich, Det låter som ett bra köp för 27.000:- om allt är i ordning och bilen i det fina skicket du beskriver. Enormt mycket bil för pengarna. Kolla lite extra vilka slitdelar som är bytta, speciellt stötdämpare och styrleder. Framvagnen slits ganska hårt i dessa tunga bilar. Är stötdämparna fram dåliga och bilen har gått långt med dåliga dämpare slits alla leder och bussningar väldigt snabbt. En framvagnsrenovering med nya dämpare, styrleder, p-stag, kasterstag och hjulinställning går lätt på 10 papp på en BMW-verkstad. Är silentblocken i bakvagnen slut är du ytterligare 2 papp fattigare om du inte drar på dig overallen själv. M a o lyssna noga när du kör och kolla framvagnen när du har bilen på en lyft. Ljuddämpare är också dyrt. Ca 5.500:- från katten och bak på BMW-verkstad, omöjligt att komma under 2.500:- även om man köper pirat och skruvar själv. Skruvar=svetsar i detta fallet eftersom orginalsystem och de flesta pirat skall svetsas. Om du befarar att något behöver bytas inom kort kan du nog försöka dig på en lien prutning för det. Annars är 27.000:- ett mycket bra pris om bilen fräsch och rostfri. Lycka till. PS. Jag har kört min 12.000 mil och ägt den i 7 år coh är mycket nöjd. Kan bara rekommendera denna vagn. Stefan |
|
|
Det lutar mer och mer åt det hållet, nu ska man bara skaffa medlen ;) Tack grabbar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.