|
|
|
|---|---|
|
När det var dags att ta ut BMW idag möttes jag av en ledsam syn, Någon hade repat bilen. Repan ser ut att vara gjord med något vasst föremål och är ca: 4 cm långt. Så till min fråga, hur får jag effektivast bort detta. Jag utesluter dock lackstift. Någon som använt sån "scratch remover"? Eller om ni har någon annan metod, eller e det lika bra att lämna den på rekond? | |
|
Hej. Hur djup är repan? Blöt fingret och dra i repan, "försvinner" den så betyder det att det "bara" är klarlacken som repats, är det fortfarande synligt så är det basfärgen som är skadad. Klarlack kan du försiktigt pensla i skadan i flera omgångar tills du har rätt höjd på reparations-området, slipa sedan med liten klots + våtslip-papper 2000 - 4000. Polera sedan...klart! Du kan maila mig om du behöver utförligare info ;) Mvh Skalman |
|
|
Skalman, Blötte fingret och drog över repan, men vet inte om det försvann eller inte. Repan är inte vit som repor brukar vara utan svart inuti, om det säger dig något? Om det är bas färgen är det kört? Eller går det att rädda noggorlunda: alla medeltillåtna. Tack på förhand |
|
|
Det låter som det skulle vara klarlacken. Att bättra metallic med pensel brukar inte bli bra då metallicen inte lägger sig på samma sätt som när den sprutar ,och i stället för repan får du ett mörk "streck" där du penslat färg. Det brukar bli bäst om man håller sig till enbart klarlack även om det är basen som är skadad, åtminstone när det gäller metallic. Har du tillgång till "airbrush" så går det fint att laga även en skada i metallicen. Mvh Skalman |
|
|
Man kan med rutin och en väldigt fin pensel lägga igen en repa bra för att sedan våtslipa och polera. Visst det blir sällan helt osynligt på en metallic kulör, men det blir inte en omlackering heller. Måla först med bas, sen klarlack, eller blandat, se till att inte kladda utan att måla med ytspänningen på penseln, och sen båtslipa och polera. Inte lätt alls men övning ger färdighet, eller så kanske nån bekand kan hjälpa till? MVH/ |
|
| Brukar lack firmor ta på sig att fylla igen repor eller är det endast hellack av vissa delar dom vill göra? Dom måste väl lämna nån sorts garanti på att det dom gör blir bra som dom kanske inte lagar enbart repor? Jag är lite i samma sits då jag har lagt märke till några irriterande nya repor... Lacken är svart, inte metallic... | |
|
Hej Johan. Visst KAN lackfirmor ta på sig att laga repor!... tyvärr är dom oftast så överbelastade med jobb att dom antingen tackar nej, ärligt och rakt, eller att du får ett skyhögt pris och själv drar dig ur. Vanlig svart bas är "lätt" att reparera själv,. 1. tvätta repan med lite aceton (utan olja) 2. pensla i repan ett lager åt gången, bygg upp en "ås". 3. Korkklots 2x2 cm + våtslip 2000-4000 papper + rikligt med vatten. 4. slipa ned "åsen" tills du nått omkringliggande lack. 5. polera...klart! Se till att du har god belysning samt att du håller klotsen dikt emot "åsen" när du jobbar. Själv använder jag betydligt grövre våt-papper för att slipa ned "åsen" innan fin-slipningen, detta avråder jag bestämt en ovan person då det kan ge oförbätterliga slipmärken i lacken. Mvh Skalman |
|
| Okej... Jag tycker det låter för enkelt bara :) Visst har man slipat och lackat en och annan cross och moppe tank i sina dagar men ge sig på en bil har jag ännu inte gjort :) Har du något tips på vad för sorts färg man ska köpa? En billack lär ju inte blanda ihop endast en dl? Tack för svaret också :) | |
|
Auto affärerna brukar ju blanda från 1 dl, gör säkert lackfirmorna med. Annars funkar det ju med 1k i lackstiften om än med lite sämre vidhäftning. MVH/ |
|
| Okej... Ska se om jag hittar nån färg och prova på något ställe som inte syns så mycket... Hur blir lacken efteråt då? Måste man klarlacka eller är det 2 komponenets färg man ska köpa? Och tål den att vaxas sen? En svart bil utan vax är ju som en fisk utan vatten :) | |
|
Hej Johan1 Det är just därför att du skall välja "riktig" lack på burk! Den går nämligen fint att vaxa, och tål avfettning utan att bli vit (som vissa billigare bättringslacker blir) 2k använder du om det ligger 2k på bilen sedan tidigare :) Mvh Skalman |
|
|
Hej skalis :) Ska man anta att det är 2k på bilen då och be om sån lack när man väl åker och köper en liten burk? Nog måste det ju vara klarlack på bilfan? :) |
|
|
Hej Johan. Det brukar räcka med färgkoden för att kunna se vad du behöver. Men om du uppger ditt bilnummer så kan dom se exakt vad som ligger på plåten :) (Om den inte är omlackad) Vanligast är att man idag lägger/blandar klarlack även i solida lacker för att öka hållbarheten. Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.