AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.108

Om ni får för er att tvätta Sämskinnet...

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
så stoppa det inte i tvättmaskinen :)
Tvättade mina microfiber dukar i dag och slängde in sämskinnet av bara farten, tänkte att det kanske blev rent annars så blir det väl hårt. Skinnet var alldeles för smutsigt för att jag skulle våga använda det så det var ju bara att kasta om det blev hårt.

Det såg ut som jag skickat in en näve modell lera i maskinen, det var sämskinnet som löst upp sig!!

he he, alltid lär man sig något nytt :)
Ja med vanligt tvättmedel går det inte, men jag har för mig att någon här har fått bra resultat vid tvätt i maskin med lite riven lädertvål i stället för tvättmedel
Tvättar alltid mina mikrofiberdukar i 40 grader och sämskinnen i 90 grader och har aldrig råkat ut för liknande problem.

///Micke
Min cabrio Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Aldrig heller haft problem att tvätta varken sämskinn eller microfibertrasor. Brukar bara skippa skjöljmedlet så.

Finns kanske sämskinn och sämskinn :)

// M.V.H. Daniel
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tozzy: Det var inte ett syntetiskt sämskinn du hade?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Tozzy:

Jag körde mitt meguiars duk i tvätten efter inrådan av Micke O, dessutom står det i anvisningen att man bör tvätta den 40grader.
Jag har också förstört sämskinn i tättmaskinen, riktigt skinn alltså. Jag läste på då och kom fram till att det var något i vanliga tvättmedel som äkta skinn inte tål, det är ju därför det finns lädertvål liksom. Jag kommer inte ihåg vad det var dock, något enzym kanske.

Syntetiska skinn går säkert bättre att tvätta i maskin med vanligt tvättmedel.
Alla tvättmedel kanske inte innehåller det äkta skinn inte tål. Det skulle ju kunna vara förklaringen till att det fungerar för vissa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.