|
|
|
|---|---|
|
Jag är spekulant på en 528iA Touring -97 som vid ett M-test visade sig ha en spricka i en balk i bakvagnen. Säljaren, Bilförmedlingen i Västberga, lämnade bilen till en verkstad för ett kostnadsförslag. Dom sa att det gick att svetsa balken. Tyvärr var jag inte själv med vid varesig på M-testet eller på verkstaden så jag vet inte exakt var sprickan sitter eller hur stor den är. Frågan till er där ute är går det verkligen att på ett bra sätt svetsa en aluminiumbalk så att det håller eller ska jag se mig om efter ett annat objekt? P.S. Vore kul att höra om nån har någon erfarenhet av Bilförmedlingen D.S | |
|
Je det går att svetsa aliminum, lite svårt om du inte har gjort det förr ett lite specielt mattrial att svetsa i. Har gjort detta själv på syrrans bil och det gick fint, men en svets kan ju aldrig bli lika stark som en balk som inte är svetsad. Men den håller ju och aliminum rostar ju inte så du behöver nog inte vara orolig, men ett tips är att ta reda på var sprickan är och se om den är en "vital" del och om den är stor. Mycket beror ju på den som svetsar om han kan göra det ordentilgt eller om de bara gör ett "fusk" så att det bara ser ut som om den är fixad men hållbarheten är kass. |
|
| Ungefär vad jag tänkte. Ska försöka jaga rätt på M-testaren och mecken för att få lite mer info på måndag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Inga problem för en skicklig svetsare att svetsa ihop en aluminiumbalk, har svetsat ihop både växellådor och motorblock utan problem,(Tig)men som tidigare säger beror det lite var det sitter.Vissa aluminiumlegeringar går ej att svetsa utan det blir bara porer och skräp. Att svetsa nått sådant på plats är ju tveksamt,den kan ju kanske gå med en Mig.med aluminiumtråd,men det har jag aldrig testat och vet inte hur hållbart det blir. Och ska man plocka bort nått för att svetsa så kanske det blir lika bra med en ny även om det kanske blir ngr.kronor dyrare. MVH Hasso |
|
Jag svetsar i aluminium nästan dagligen och med rätt verktyg och såklart att materialet som ska bearbetas håller en bra legering så blir svetsen den starkaste delen på den biten. Alltså, en duktig svetsare och bra legering på materialet. Blir bättre än nytt. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
problemet är ju igentligen inte om det går att svetsa utan att få tag på en som kan göra det ordetligt, vet att de finns de som säger sig kunna svetsa i aluminium bara för att de kanske gjort det en gång på en nått som kanske inte är lika viktigt som en bärande del i en bil, lite svårt för den otränade att se om det är en bra sevets eller inte och om man inte känner till någon som man vet är duktig på att svetsa aluminium så kanske dte skulle vara bätter att leta upp en annan bil. Jag svetsar nästan dagligen i aluminium där jag jobbar anänder för det mesta tig eller elsvets och har även kört en svets i en utraljuds maskin för att se hållbarheten i den och det var då inga problem med det. Hoppas att det löser sig för dig |
|
|
Werner: Betänk att det finns en hel del fina 528:or ute på marknaden. -97 var den första som touring och det kan finnas en del barnsjukdomar på den första årsmodellerna. Mitt tips är att titta runt lite till. Ett Mtest är en ganska billig försäkring om att hitta rätt bil. Ta gärna bilen till en BMWVerkstad och be dem uttala sig, de kan även kontrollera historiken, och om det är import, kolla gärna med verkstäder i tyskland enligt serviceboken om sprickan kan ha någon historik i sgi, tex en större skada eller någto. Hoppas det fixar sig ok. Mvh Asken |
|
Hello Nasty |
Tycker nog du ska göra som Asken skriver, ställ dig frågan hur kan en bärande alubalk få en spricka? Har dom kanske kört i något osv. kan det vara mer som är på gång att ge sig ev. kanske dom har bytt saker runt denna balk, bussningar mm. Lite lurigt o köpa när man inte redigt vet vad det är som orsakat skadan. Kan gömma sig mer fel eller saker som kanske dyker upp senare. Mvh/Henrik Kör tills det rasar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.