|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Är det någon som vet om kopplingen på en 320i -89 motor ligger i oljebad eller ej? | |
| Den ligger inte i oljebad. | |
|
Okej, då e det nått stort fel i min då, eftersom det läcker olja som satan vid skarven mellan motor-växellåda. Kanske nån packbox eller nått. Tack för svaret! |
|
| Garanterat en packbox som börjar ge sig. Lukta på oljan så vet du om det är vevaxelns eller ingående i lådan som läcker. | |
|
Motorolja är det, det e säkert. Den började läcka lite smått i början, men nu läcker det som satan, fick fylla på med motorolja jätte ofta. E det svårt o byta packbox? dyrt? Tack ännu en gång! |
|
|
Eftersom du frågar så antar jag att du inte är så van att skruva själv? Det är väl inte speciellt svårt men man får riva rätt mycket så det tar sin tid. Har ingen aning vad det kan kosta på en verkstad. Men det är bråttom om du ska klara lamellen från att bli dränkt annars måste du byta den också och då kostar det en slant till. Ingen rolig läsning men så är det tyvärr. |
|
|
Jag e väldigt van att skruva själv, mekka e mitt liv :P men har aldrig pillat ner en bil växellåda innan. Men man borde komma åt packboxen efter att ha skruvat av växellådan väll? Kollade lite på det idag, o dom översta skruvarna till växellådan sitter j*vligt tight till så jag antar att man måste släppa hela motorn o sänka ner den en aning så man kommer åt att skruva av lådan. Eller någon kanske har någont annat trix? Lammellerna e nog redan körda, innan jag pallade upp bilen så kändes kopplingen helt "slöddrig", den fjädrade tillbaka dåligt och började slirkoppla efter 4000 rpm med fullgas. |
|
|
Jag har aldrig gjort det på en BMW så jag vet inte hur det går att sänka eller luta bakre delen. Men problemet brukar vara att lådan måste dras bakåt en bit så axeln frigörs från kopplingen innan lådan går ta nedåt. Svänghjul och tryckplatta blir ju kvar på motorn och det bygger nog minst 10 cm. Det innebär att lådan måste dras 10 cm bakåt för att frigöras från motorn. OBS! 10 cm är ett fiktivt mått, jag vet inte exakta måtten. |
|
| Försök få tag i en verkstadshandbok eller prata med någon som skruvar med BMW så får du säkert fina tips. | |
|
Okej, låter ju vettigt! Tack för svaren =) |
|
|
det kan vara oljetrågpackningen som gått sönder i bakkant,otroligt vanligt och har hänt på alla e30 jag haft/både bensinare och diesel. kolla upp det innan du tar ned lådan och allt vad de innebär. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Okej. Jag har kollat efter ordentligt och är 100% säker på att det läcker ur skarven mellan motor-växellåda, där kopplingen är alltså. Men tack för svaret! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.