AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
674

ojämn tomgång

Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Har en m5-90 som går dåligt både på tomgång och i fart.Har bytt fördelarlock,rotor och stift.Har gjort ett diagnostest utan några registrerade fel i datorn.Har fåt tips om följande;tändkablar,gasspjällskontakt,tjuvluft. Kan någon hjälpa mig varför min bil ryster ovanligt mycket vid tomgång (speciellt när varm) och missar vid konstant fart 50-80km/h.
M.V.H. Brani

bn
wo
27
wozny
535-91
Jag har samma problem i min 535-91, dvs motorn ryster och skakar på tomgång. Över 1000 rpm så finns det doch inga problem. Stift, rotor och fördelarlock är just bytta.

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Hade ett liknande problem med min 525iT -95, provade allt (trodde jag), var tom inne på en Bosch verkastad och körde alla möjliga diagnoser, hittades inga fel mer än något höga avgasvärden men inom toleransnivån. Fick till sist kontakt med en gammal BMW "räv" som jobbat med BMW i många år, han sa att troligtvis behövde jag nollställa "CDI(?)-boxen" enligt följande:
Motorn måste vara helt kall, koppla bort batteriet och låt det vara bortkopplat minst 5-10 min, starta bilen och låt den gå på tomgång tills arbetstemp uppnåtts (gärna 30min), därefter kör man bilen normalt i 5-10 mil. CDI-boxen tar då in alla värden på nytt och anpassas efter de "nya" värden. Detta funkade på min bil och den gick bara bättre och bättre ju fler mil jag körde, men jag vet inte om M5 har samma typ av CDI-box som 525i motorn.
eddie
prova med att byta ventilkåpspackning och stiftpackningarna.Har funkat hos mig 525 24v 92:a

Montana
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.