|
|
|
|---|---|
|
Jag har konstaterat att takluckan (plåt - inte glas) läcker på min E39-a sedan från 1997. Det finns fyra dräneringsrör och de är inte igensatta, men om jag testar att hälla vatten i takluckans 4 hörn ("vallgraven") så rinner det utanför och ner på golvet och ut i innertaket. Det mesta går dock via dränrören. Med andra ord en del av vattnet rinner i röret och ut på marken och en del in mot innertaket. På sikt riskerar jag elfel och mögel. Jag har demonterat ett solskydd, ett handtag och främre vänstra stolpfodret och när jag viker ner en del av taket så det ser ut som att anslutningen till takluckan läcker. Tyvärr ser det ut som att ytterligare ett hörn läcker - ett av de bakre. För att göra en vettig lagning så gissar jag att hela innertaket måste bort men jag blir inte riktigt klok på hur man gör. Jag har Bentleys manual men i detta avsnitt är den inte bra. Någon som vet följande? 1. Hur gör jag för att lossna på ramen kring takluckan.? Det ser ut att sitta en metallram fastskruvad med torx. Tyvärrr kommer jag inte åt bakkanten eftersom luckan täcker detta. I övrigt gissar jag att handtag o.l. håller upp taket. 2. Kan man demontera innertaket utan att ta bort takluckan? Jag vill helst inte justera in luckan igen. 3. Hur fixar jag läckaget? Silikon/nya slangar...? Man kan se på andra beskrivningar av äldre bilar att man använder sig av slangklämmor, men anslutningen verkar inte vara av samma typ. 4. Har någon låtit BMW göra jobbet? Det låter tidskrävande(=dyrt) men inte alltför kvalificerat. MVH Mikael | |
|
Jag började med ett mektips på detta med att byta från Plåt till Glaslucka men det blev aldrig av.. mest pga att när jag monterat nya glasluckan o satt ihop allt så upptäckte jaga tt ena vajern som drar luckan var paj..Så det blev att bygga tillbaka till plåt...då for inspirationen till skrivandet:-(.. Det är inget svårt jobb, taket sitter med klämmor kring lucköppningen.kan vara ite pilligt att kränga över dom men med öppen lucka så går det.. Plocka bort klädseln på stoplarna. dom bakre går att bara läggaomkull..på hatthyllan.lossa allt som sitter i vägen. kurvhandtag.solskydd, kabel till nivåsensorn. ta bort luckan till takluckemotorn koppla loss ev mic. till telefon. Känn dej fram, man känner tydligt när man drar lite m det sitter någonstans. Jag har börjat glömma alla detaljer.. kräng försiktigt kanten från alla lister som håller det på plats.Fäll ner ryggstöden så långt det går och ha en medhjälpare då du skall ha ut innertaket genom bakdörren. Det är möjligt att det kan gå att fixa utan att ta ur taket. bara genom att lossa allt som håller fast det. Kassetten som luckan sitter i är ganska stor så dräneringarna hamnar ganska långt bak. Men var försiktig så du inte bryter o gör veck i innertaket.. Med lite händighet är det nåt man kan göra själv. men offra gärna en dag på det.. behövs inga speciella verktyg heller.. lycka till Forry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.