|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av att bygga om 540 e34 till manuell från automat och hur svårt det är och vad som behövs göras? ridin´ classic e28 | |
| Innan du börjar, så tänk på att det är omöjligt att besiktiga en bil som blivit ombyggd på det sättet! | |
|
hej! Jag har nyligen varit i kontakt med bilprovningen ang detta och omöjligt var det definitivt inte.. "-Ja det är inga problem, det blir en registreringsbesiktning bara, för vi måste väga om bilen. Se till att du gör det ordentligt och var noggrann." Det var vad dom sa till mig iaf.. Om det är andra regler för 540 vet jag inte men det vore lite konstigt isf tycker jag. Sen kostar ju en reg.bes aningen mer också.. Lycka till med konverteringen! Mvh /Johan BMW ist Dåitche Kvalitäät! |
|
| Hmm. Det beror förstås på årsmodell också! På en bil till och med -93 års modell ska det inte vara några bekymmer i och med de nya avgasreglerna från februari i år; men eftersom det handlar om en 540 så måste bilen vara nyare och då ska det inte gå utan avgasintyg från BMW, om bilprovningen gör rätt. Och ett sådant intyg får man inte ut från BMW. | |
| 1996 borde gränsen vara, ioma helbilsgodkännande. Avgaskraven är väl skit samma för framdrivningen? | |
| För de första så kom 540in 93 så de finns gott om 540 -93. Sen så kan man konvertera alla bilar som inte är helbilsgodkända, vilket kom mellan 96-97. Så i princip kan du manuellkonvertera vilken E34 540 som hällst! | |
|
Avgaskraven är inte "skit samma" för framdrivningen, i och med att programvaran och viss hårdvara är olika i en manuell bil jämfört med en automat. Motor och växellåda är gemensamt certifierade som en helhet, så ett växellådsbyte har precis samma effekt på avgascertifieringen som ett motorbyte har. Jag säger inte att det är omöjligt att besiktiga om man stöter på en klantig inspektör eller en som inte bryr sej - men om dom följer boken så går det inte. För övrigt sa jag fel - det är inte årsmodell -93 som är gränsen, utan registreringsdatumet. "Tagen i bruk första gången innan 1993" är gränsen som nämns i bestämmelserna, så tidiga -93:or som hunnit reggas under -92 kan klara sig. |
|
| Där ser man.Det med avgaskraven till "tagen i bruk" stämmer väl med det jag tagit reda på när jag letat okatade bilar i italien. | |
|
Saxat från www.sfro.se för er som tvivlar på mig: (med enbart växellådsbyte räknas bilen inte som "ombyggt fordon") VÄXELLÅDSBYTE Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa. I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda. I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!). |
|
|
Hmmm. Jag är en klant. Länk är den riktiga länken. |
|
|
Bryr sig verkligen besiktningsgubben om det är manuell eller automat på en gammal bmw, eller tänker han ens på det? Har jag svårt att tro. Har kört igenom diverse trimmade men dock diskret ombyggda skapelser (ibland bur, 4-p bälte mm) som, om man lusläser reglerna ej ska vara godkända men de har aldrig brytt sig... Annars borde man väl kunna få från tillverkaren samma avgaskrav som gäller för 540 manuell? |
|
|
hej tack för alla svar! Själv så tror jag inte att dom lägger en tanke på det om det är automat eller manuell på besiktningen som johnny bravo sa men jag tänkte såhär : om man tar en tex. krockad 540 manuell och tar allt som skiljer och bara byter ut delarna . eftersom 540 finns med manuella lådor förstår jag inte hur det kan vara så svårt... ridin´ classic e28 |
|
|
Svårt att byta är det inte! Det finns framför allt två svårigheter med din plan: 1. Att besiktiga bilen, om besmannen är alert och gör sitt jobb 2. Att över huvud taget hitta en krockad manuell 540 e34 att byta med (dom är inte särskilt vanliga till att börja med)... Du kanske skulle satsa på en femväxlad låda från en 530 i så fall, sådana bilar är betydligt enklare att hitta! |
|
|
jo det kan väl hända... jaa! det låter som en plan faktiskt men håller den då? tänkte bas trimma lite framöver chip,avgas,filter mm... ridin´ classic e28 |
|
| Chip, avgas, filter på en ren sugmotor ger dej kanske 4-5 hästar på en bra dag, så trimmet i sig skulle jag inte vara orolig för :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.