|
|
|
|---|---|
|
Hej Lever fn i exil när de gäller bilägandet men hoppas ändå på lite hjälp från detta forum. Det är så att jag har en V*lvo V70 GLT -99 och har lite bekymmer med däck. Jag behöver byta två st och de kommer att sitta fram på bilen. I dagsläget har jag 225/45/17 bak men denna dimension kan jag inte ha fram för då tar det i hjulhuset med fullt rattutslag. Jag funderar på att alt sätta dit 205/45/17 eller 215/45/17 fram och vad säger panelen om denna tanke? Är det tillåtet att köra med olika dimensioner fram och bak och hur påverkar det bilens köregenskaper? Jag har använt en omvandlingstabell och räknat ut rullomkretsen och de hamnar innan marginalen +/- 5 % för alla dimensioner. Sen till sista frågan, hur mkt kommer detta tillgrepp att påverka visuellt på bilen? Tackar på förhand! /Michael | |
|
Kan du inte köra med 205/50-17 fram? Nästintill identisk rullomkrets som 225/45-17. När det gäller olika dimensioner fram och bak så kan det ställa till problem för ABS och antinspinsystem på vissa bilar, vet dock inte hur det är med din V70. På V70'n som kom 2000 så hade det inte funkat att blanda så som du föreslår. ___ //Ulf |
|
|
har du olika bredd på däck, måste du ha olika ET på fälgarna så att de hamnar på samma linje. |
|
|
CiM: och vilken linje är det? ET beräknas från hjulets mittlinje och dess position förändras ju inte för att man ändrar däckets bredd. Byter man däremot till bredare fälgar så kan dessa ibland behöva ha ett annat ET. Detta är för att inte ändra bilens spårvidd för mycket men kan även behövas för att däcket inte ska skrapa i på någon sida. ___ //Ulf |
|
|
CiM: Det är inte direkt ovanligt att bilar har olika spårvidd fram och bak.... Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
programer: med linjen menar jag de yttre. däcket's bredd hamnar inåt hjulhuset. jag har olika ET på fram respektive bak, med olika däck dimenstioner. men tittar du på fram och back däck, skjuter inte bak däcken ut med flera mm för att de är bredare, tack vare olika Et på fälgarna. gti_charlie: vad gäller personbilar har jag då aldrig sett en bil med olika spårvidd. |
|
| CiM, har du aldrig kommit ifatt en gammal Volvo 240? ;) | |
|
CiM: Titta i modellguiden på denna sida: enbart E53 och 02-serien har samma spårvidd fram/bak, låt vara att de flesta har en skillnad på några få mm. ;) Din egen bil har 1 mm skillnad. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
CiM: i första hand är det ju fälgen som styr den linje du pratar om. Går man ner på något smalare däck på samma fälg så är ju skillnaden bara att däckskuldran svänger lite skarpare inåt. Spårvidden påverkas överhuvudtaget inte i ovanstående exempel då denna mäts mellan däckens mittlinjer. ___ //Ulf |
|
|
gti_charlie: några mm är innanför toleransen, det är svårt att få det till 0. programmer: jag tror att vi pratar om samma sak , men med olika språk. :) om du kör med samma fälgar runtom, så har du samma spårvidd.visst. men om du väljer att ha 9" bak och 8.5"or fram, vad är det som justerar spårvidden? det är väl ET, eller? |
|
|
CiM: några mm är väl inte svårt för en biltillverkare att ordna? Ok, du tror visst inte på att bilar har olika: Länk 53 mm skillnad Tävlingsbilar är inte sämre dom: Länk 86 mm skillnad... Min egen kulbil: Porsche 944 S2, har en diff på 28 mm. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
| Hjulupphängningarna är sällan lika fram och bak. Bilen kan därför vara konstruerad för olika spårvidd, även om de fälgar den levereras med har samma ET och bredd. Däremot är det klart att spårvidden kan ändras (jämfört med vad konstruktörerna tänkt sig) om fälgar med annan bredd och ET monteras. | |
|
Det är bara fälgarnas ET som påverkar spårvidden. Fälgbredden har inget med spårvidden att göra. BMW Isetta är den BMW som har störst skillnad mellan spårvidd fram och bak... |
|
|
"BMW Isetta är den BMW som har störst skillnad mellan spårvidd fram och bak... " :) :) Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Anders-72: självklart är det så, såg att jag dribblade bort mig själv lite ovan...;) ET beskriver ju avståndet mellan navet och fälgens "mittlinje" vilket också är där spårvidden beräknas från, så fälgbredden påverkar mycket riktigt INTE spårvidden. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Den dribblingen hade du kommit undan med om du inget sagt ;) Jag scrollade upp nu och fick verkligen leta. Då jag scrollade påmindes jag också om vad trådskaparen ville veta och insåg att Isettas spårvidd kanske inte var prioritet A :) För att säga något om det så tror jag också att om det finns antisladd/antispinnsystem kan det bli känsligare, särskilt om drivhjulens diameter är mindre än de andra två. Det har vi sett exempel på vad gäller en E46:a i någon tråd nyligen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.