|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte mina bromsskivor fram i höstas, har ännu inte kollat med serviceboken men har kört högst 500 mil med dem och nu har jag börjat känna lite vibrationer vid inbromsning igen. Bilen är nybesiktad u.a. så det bör inte bero på glappa framvagnsbussningar? Bytte även en hel del av dessa samtidigt som skivorna... Kan skeva skivor bak kännas i ratten vid inbromsning? Man märker det bara vid lättare bromsning, trampar man hårt och "pallnitar" så vibrerar det inte. Kan jag åberopa någon sorts garanti på bromsskivorna? Jag köpte dem på www.bildelsimporten.se för 625:-/st. Tacksam för alla tips! | |
Transocean |
Som vanligt så tror jag inte på alla dessa skivor som hela tiden slår sig, bakskivorna om de är slitna kan ge vibbar men känns i häcken inte i ratten. Börja med att byta de yttre styrlederna (99 kr stk på Biltema, funkar bra) och se om det blev bättre. Jag behövde inte ens en spindelledsavdragare för att få loss dom, endast en hammare modell mycket tung. Och så skruvar du loss dom. Om det inte hjälper får du se över länkarmarna (främre och bakre). Även styrsnäckan brukar bli glapp men är kanske den delen som ger minst vibrationer. Glapp i de yttre styrled känns garanterat, men är samtidigt enklast och billigast att fixa. Att byta andra framvagnsdetaljer kostar mera. Skulle inte styrledsbytet styrledsbytet hjälpa se till att byta länkarmarna relativt omgående och gör sedan en framvagnsinställning annars får du snedslitna däck. |
|
Jag håller med Transocean på alla punkter utan 1: användandet av hammare modell mycket tung på delar i hjulupphångning på på ett sådant ställe som uppenbart ger vridningar i spindeln bland annat. En avdragare kostar inte många kronor extra på biltema när du ändå är där och köper lederna. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
Transocean |
Ja, självfallet så är det så som gti_charlie säger. Biltemas avdragare kostar inte mer än ett par Selmor och även om jag inte behövde en avdragare för att byta styrled så har de använts i andra sammanhang med bra resultat! |
| Okej, nämnas bör väl att vibrationerna fanns även före jag besiktade, vilket gjordes 28/3, jag trodde jag skulle få svaret då men han hittade inga glapp... | |
|
Tyvärr finns inga delar till framvagnen på Biltema. En styrled kostar minst 1000 lappen på BMW. Bärarmar med tillhörande leder och bussningar kostar ytterligare 4-5 sådana för vardera sidan. Var alltid noggrann vid montering av skivor (och däck) det skall vara RENT och hjulmuttrar skall egentligen momentdragas kryssvis, det är inte alltid man gör det.... Och nej, besiktningen hittar inte glapp, det får du göra själv! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.