|
|
|
|---|---|
|
Kom ut till bilen igår morse för att dra en repa i det fina vädret men när jag vrider om nyckeln så klickar det bara, bilen vägrar starta. Tar ut nyckeln ur tändningslåset och sätter i den igen, nu hoppar den igång direkt. Åkte iväg till mina föräldrar och hälsade på och när jag ska därifrån så vägrar bilen starta igen. Lämnade kvar bilen hos dom över natten och nästa dag när jag va där igen så tänkte jag att jag skulle prova igen. Den här gången provade jag med en annan nyckel eftersom den jag brukar använda va kvar hemma i lägenheten. Bilen startar hur lätt som helst. Kan det va nyckeln som är dålig, det sitter väl nåt chip i nyckeln som ger signal till startspärren? Nån annan som har varit med om detta? | |
|
Tre tänkbara fel som jag spontant kommer på: Det kan vara ett dåligt batteri som inte levererar tillräckligt med ström till startmotorreläet. Hur gammalt är batteriet? Prova att mäta det med syramätare och med voltmeter när det är belastat. Har du tillgång till belastningsprovare är det lätt att kolla batteriet. Dessa brukar finnas på verkstäder och mer bilserviceinriktade bensinstationer, dvs de som inte fullt ut har övergått till mini-ica och liknande. Det skulle även kunna vara starmotorreläet som är dåligt. Dålig kontakt vid batterianslutningarna pga oxid. Gör rent och smörj in med batteripolfett eller vaselin. Det kan säkert finnas fler anledningar men dessa är relativt enkla att kolla själv. Mvh |
|
| Har kollat batteriet och kontakterna. HAr också letat efter reläet men är ingen höjdare på tyska. Blir väl till att forsätta leta efter felet. Tack för svaret. | |
|
Antar att det är batteriet i nyckeln som börjar bli dåligt. Fortsätt använd den andra nyckeln och se om du får fortsatta problem... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Det kan ju även vara tändkontakten i tändningslåset (den sk. "Rosen"). Något talar emot detta är om klick ljudet kommer ifrån startmotorn. Läs gärna : Länk |
|
|
Enligt vår vän Hasso så är det med största säkerhet ett kopparbleck i solenoiden till startmotorn som blivit utslitet. Jag har samma fel. Ibland klickar det bara, prova starta med samma nyckel en till två gånger på raken. Min startar efter ett par försök. Ska byta startmotor. Jag har en skiss som jag fick av Hasso som beskriver kopparblecket och problemet. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
| Har nu upptäckt att det inte hade med nyckeln att göra i alla fall bilen vill inte starta med den andra nyckeln heller. Det konstiga är att om jag vrider på tändningen och låter den stå på i kanske 10 sekunder innan jag försöker starta så startar bilen utan problem, blir faan tokig snart. Ska gå igenom allt imorrn och hittar jag inget fel så blir det väl till att lämna in bilen till BMW. Känns som att det kan komma att kosta en slant. | |
|
Som sagt. Startmotorn. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Kopparblecket blir uppvärmt (vid längre startförsök) av strömmen som skickas igenom den och därmed utvidgar sig materialet så pass att den får ork att skicka in en kuggkrans till startmotorn som i sin tur drar igång motorn. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
| Å faan, har du nån aning om vad en startmotor går på? | |
|
2400:- till min bil. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
| Okej, då kan man väl räkna med det dubbla till min då, brukar ju kosta lite mer bara för att de e till en M-bil. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan inte göra annat än att instämma med vad Micke säger :)))Ev.Kolla så kablarna sitter fast ordentligt på startmotorn,(solenoiden)kabelskorna ska inte kunna röra sig, om du vickar på kablarna,om så är fallet dra åt muttrarna försiktigt med känsla.Varning lossa batterikabelns +anslutning först. stor överslagsrisk med oisolerade verktyg annars. MVH Hasso |
|
Hehe. Hasso, det är ju du som lärt mig. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Lämnade in bilen på BMW igår. Känner mej aningen dum. Va batteriet som va paj. HAde kollat kablarna, laddat upp det och det tog emot ström. Det va tydligen en cell som va trasig enligt verkstan, jag trodde inte att man kunde ladda upp det då, men men, kunde ju ha provat att byta batteri. Nu har jag lärt mej nåt nytt i alla fall. Tack för svaren. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det var ju bra, felbilden blir den samma för du får inte rätta svungen:) i solenoiden så då blir det för dålig kontakt över till startmotorlindningen. Men på sommaren så brukar bilen starta ändå med en cell paj. Jag ska erkänna att jag fyllde på 0,8 liter vatten i mitt batteri häromdagen och laddade det, har förtfarande kvar orginalbatteriet, men det blev full syravikt i alla celler, så det är fortfarande helt ok men det kan kanske bli dags att byta till vintern. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.