|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tror säkert att Biltema oljan är fullgod men jag skulle inte använda den i en bil som M5 av två skäl. *Jag vet inte till 100% att det är ok. *Den dagen man ska sälja bilen ser det så klart bäst ut med en fullstämplad servicebok från BMW. Men jag skruvar hellre själv och sparar då alla kvitton och dokumentation i en pärm. När man sedan bläddrar i den pärmen tillsammans med bilspekulanten ser det betydligt seriösare ut med kvitton på originaldelar och att erkänt bra och rekommenderade oljor har används. Då slipper man stå och förklara sig att några killar på AP minsann har kört jättemånga mil med Biltemas olja utan problem eller att huvudsaken är att klassningen stämmer oavsett vad BMW rekommederar. Däremot köper jag det mesta inklusive olja på Biltema till min gamla Audi från -92 utan större problem. |
|
|
Min kamrat som jobbar på BMW Sverige har frågat flera tekniker på huvudkontoret och svarar så här: "Jag har faktiskt ingen bra teknisk beskrivning varför just M-modellerna kräver TWS. Det jag givetvis vet är att BMW rekomenderar endast Castrol TWS Motorsport samt Castrol Edge, båda är 10W-60, till dessa bilar. Ingen annan olja är godkänd från BMW. Oljan klarar högre temperatur än "vanlig" olja och jag antar att det behövs i den motorn. Bl a vet jag att kolvarna är smidda i den motorn men inte i en "vanlig" BMW-motor. Jag har talat med teknikerna och någon bra text till varför just denna olja behövs känner vi inte till. Allmänt kan jag säga att BMW, VW och Ford har sina egna oljespecifikationer så om någon annan olja än de rekomenderade uppfyller de krav BMW ställer känner jag inte till. Din motor, S62, skall ha TWS fram till produktionsdatum feb -00 Fr om produktion mars -00 och framåt går "vanlig" olja av typ LL01 eller LL98 enl. BMW. Denna olja är också rekommenderad till Z8. Dock använder alla verkstäder i Sverige och de flesta verkstäder i Norden TWS till denna motor oavsett produktionsdatum därför att det blir lätt missljud i VANOS om man inte använder TWS. Övriga M-motorer, S54 (E46), S65 (E90), S85 (E60) skall alla ha TWS olja." Här är iallafall Castrols produkt beskrivning av TWS så att alla som överväger Biltema olja får mer info innan man pytsar i den tunnare Biltema oljan som säkert fungerar hjälpligt om man inte pressar motorn (vilket vissa kanske inte gör här?) TWS Motorsport Specially approved by BMW _______________________________________________________________________ Användningsområden Castrol TWS Motorsport 10W-60 är en avancerad helsyntetisk motorolja som bibehåller sin prestanda även under svåra driftsförhållanden. Castrol TWS Motorsport 10W-60 är den enda motoroljan som har godkännande för vissa BMW M modeller t.ex M5, plus Z8 efter mars 2000. _______________________________________________________________________ Egenskaper / Fördelar Castrol TWS Motorsport 10W-60 är formulerad på helsyntetisk basolja och med högteknologiska additiv. Bred varierande multigrade som ger utmärkt skydd vid såväl höga som låga temperaturer ________________________________________________________________________ Specifikationer / Prestanda BMW godkännande för M-serien och Z8 modeller efter 2000 ACEA A3/B3 API SJ/CF |
|
kilroy |
Att köra med olja från Biltema fungerar säkert bra när man lunkar på i svenska hastigheter. Vid hårdare körning under längre perioder ställs det sannolikt högre krav på motoroljan. Analogt med det resonemanget är det meningslöst med guldpläterade kablar i en microstereo för 1500 spänn inköpt på ONOFF. Var och en blir lycklig på sin tro och en M5 med 25.000 mil på mätaren körd på billig olja mår sannolikt sämre än om den är körd på bättre olja. Biltema är butiken för gamla Volvo 940-suggor... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Vet inte om det var någon som läste mitt inlägg...men bara för att klargöra så raffinerar man inte en sats för Statoil och sedan ställer om processen och kör för Biltema. Det är därför samma olja men i olika förpackningar och till olika målgrupper (dyrt=bättre vs billigt=kvantitetsförsäljning). Sen kan man ju med fördel välja den olja/förpackning som känns bäst... ;o) // Jonas . |
|
|
Bra argument, och gott att Tozzy verkligen frågade BMW, men: - Jag oroar mig inte ett smack över den dag jag ska sälja bilen. Kanske säljer jag den aldrig - jag vette fasen vad som skulle kunna ersätta den. Man blir lätt beroende :-) - Om inte BMWs tekniker sakligt kan framföra _varför_ TWS är så extremt nödvändig, så fortsätter jag med Biltema. - "Smidda kolvar kräver TWS"...ehhh, jag tvivlar verkligen. - Vad Castrol skriver i sina reklam-datablad ovan är ju rent subjektiva uttalanden. Biltema skriver ju exakt samma sak i sina datablad: Länk Nä, ge mig nåt mätbart och konktret som visar att S62an mår dåligt av BT-oljan... Och för att bespara er mödan: "Tur att du inte tänker sälja din bil, så vi slipper din skrothög på begagnatmarknaden"...:-) Tja, hehehe...alla har rätt till en åsikt :-) |
|
|
Jag brukar alltid serva mina bilar hos auktoriserad handlare så val av olja funkar inte tyvärr. Kanske skulle knata in till BMW med egenmedförd olja och be dom pyttsa i den.. // Jonas . |
|
|
goesta, om Biltema sålde oljefilter till M5:an skulle du använda det också? Säger inte att det är nåt fel på oljefiltren men vill man ha sin M5:a som testbänk? |
|
|
Jag skulle villigt använda vad som helst från Biltema i min M5a OM det inte fanns indikationer på att produkten skulle vara dålig. Men vafan, det kostar att informera sig också, och min ork har en ände. Jag känner inte till kvaliteten på BTs filter, så därför tar jag inga risker - jag använder inte vilken skit som helst...snål är jag kanske, men ännu har jag inte blivit dum-snål (tycker jag iaf :-) Jo, självklart tycker även jag att BT har rena skitprodukter i sitt sortiment...men när det gäller just oljan så är detta en produkt i BTs sortiment som jag känner mig säker på. Så den använder jag gladeligen (vilket ni ju vet numera :-) |
|
|
Goesta: Mitt toapappersinlägg var verkligen inte menat personligen till dig! Om du läser inlägget en gång till så ser du att det är vad JAG personligen tycker om biltemas saker i bilar som tex M5... Att slå i Castrol tws i bilen känns faktiskt jäkligt bra, speciellt när min bil får gå ganska så ordentligt på både väg och bana. Skulle jag tänka på kostnader av olja och tändstift när jag letade bil, så hade det nog blivit en 240 istället:) |
|
|
biltemas olja fungerar alldeles utmärkt , samma olja som statoils , skillnaden sitter på etiketten inte i oljan !!!! Kolla klassning ist , det kan spara många sköna slantar till andra saker :) |
|
| Alexx: Det är lugnt; jag blir sällan upprörd, förbannad eller arg, även om det kanske inte verkade så :-) Och jag tar nästan aldrig åt mig personligt, även om det riktas till mig. Kanske en svaghet? Men min princip är att alla har rätt till åsikter...alla gånger! Varför inte? Åsikter är ju kul! | |
| Eftersom Biltemas olja är samma som Statoils olja, finns det några belägg för att Statoil gör bra oljor? | |
|
"Eftersom Biltemas olja är samma som Statoils olja, finns det några belägg för att Statoil gör bra oljor?" Vad jag vet med säkerhet är att vissa av Biltemas oljor är samma som Statoils (vet inte om alla är det). ...Men för att svara på din fråga..nej. // jonas . |
|
|
Ja, och av Tozzys inlägg ovan kan vi ju läsa att Castrololjan klarar av API SJ/CF. Klart bra! Biltemas 5W50 klarar av API SL/CF, dvs ett snäpp högre klassifiering. För övrigt finns ju ingenting av teknisk specifikation på oljan i inlägget.. tråkigt! M.V.H. |
|
|
Andreas: Jag fyllde bara på det som det här forumet klarar av att visa, sista delen av dokumentet blev bara rörigt och oläsbart när jag försökte klistra in det här...... Hittade det kompletta dokumentet om TWS här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.