|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Mhm...jo, sant. Varför chansa? Men jag gillar att "leva på gränsen", så jag fortsätter nog med mitt våghalsiga beteende :-) Varför ta den säkra vägen? :-)) |
|
| Skriv i annonsen när du säljer bilen SERVAD MED BILTEMA OLJA.... | |
|
Jag har kört Biltema olja i det flesta av mina BMW utan några som helst bekymmer. Jag kollar enbart på klassningen på etiketten. Sedan spelar det ingen roll om det står Castrol super plus, AGIP, Shell Maranello på etiketten. Fantastiskt att en skicklig etikettformgivare kan hjärntvätta folk att bry sig om märket istället för klassningen på oljan... ...duckar jag också, nu får man väl en träsko i huvudet snart? ;) /L |
|
|
Leffo: inte en träsko utan en tom Castrol TWS 10w-60 flaska ;) Alla har rätt att göra precis som dom vill med sina ägodelar men Jag vill bara dela med mig av mina tankar i ämnet :) ("När Biltema grejer fungerar, står blixten stilla" gammalt BMW ordspråk :) ) |
|
|
Ska själv göra en inspektion 2: a nu vid 11 700 mil då det är något år sedan den sist gjordes (rullar inte så många mil per år) och då fick jag pris på 3500 - 4000 kr hos Jarl i HBG. För mig låter det som ett helt ok pris och de som skruvar hos honom verkar veta vad de pysslar med. Dan Helsingborg Kör BMW M5 och Audi A4 |
|
|
Biltemas oljor är alldeles utmärkta... alldeles jäkla jätteutmärkta. Ni som ojjar er om speciella legeringar i oljepumpen har bara svalt bete, krok, rev, spö å halva fiskaren... Det fanns en norsk reklamfilm för Statoil en gång i tiden... En jänkare med blåhårig "flick"vän fick se en bilmeck hälla i Statoil "Lazerway" i sin rosa Cadilac. Då säger han (på bred amerikanska); "- Hey, hold your horses boy, whats that?" Mecken svarar (på norsk engelska); "Lazerway motor oil sir". Amrisen; "- Is it American?" Mecken; "- No sir, its Norwegian" Amrisen; "- Then why do you call it Lazerway?" Mecken; "- Then we sell more of it sir" Tilläggas skall att jag inte köper Lewis-jeans, guldplätterade stereokablar, RayBan eller annat marknadsföringtjafs. Biltemas oljor raffineras på västkusten i Sverige av högt kvalificerade petroleumkemister (inte av folk som "jobbar med olja" på en försäljningsavdelning) och de raffinerar som nämnts också oljan åt Statoil. MEN, jag kör på TWS i min M5'a jag köpt från autohaus augsburg via ebay för sådär 80kr/litern. I min 323'a är det däremot Biltemaa helsyntet 5W-50 och Biltemas alldeles utmärkta böjda torkarblad... Ståpårej goesta :-) Materialfysiker, metallurg, forskningschef och långifrån rudis på kemi och tribologi... |
|
|
"Biltemas oljor raffineras på västkusten i Sverige av högt kvalificerade petroleumkemister (inte av folk som "jobbar med olja" på en försäljningsavdelning) och de raffinerar som nämnts också oljan åt Statoil." Det raffineras på östkusten också...närmare bestämmt i Nynäshamn. // Jonas . |
|
|
Hahaha! Jag fascineras SÅ mycket av denna eviga olje-debatt! Och jag gör förstås inget för att stävja den heller :-))) Sjysst att man ändå inte är helt ensam på Biltema-sidan (tack hfw!). För att ytterligare antyda att Castrols argument baseras på rena vinstintressen, och egentligen inte särskilt mycket på vetenskap, så kan ju nämnas de hårt knutna band som finns mellan BMW och Castrol. Man kan förstås önska sig att dessa band helt har uppstått genom nära samverkan mellan BMW-tekniker och vetenskapsmän klädda i vita rockar, och Castrols motsvarande hjärntrust. Man kan önska sig att sammarbetet baseras på sunda vetenskapliga principer, typ såhär: - "BMWs motorutvecklingslaboratorium hade ett myyyycket svårlöst problem rörande en känslig "legering" i oljepumpen till motor typ S62. Genom ett INTENSIVT och långvarigt sammarbete mellan Castols bästa elitforskare och BMWs motorkonstruktörer och tribologiexperter, som resulterade i inte mindre än 15 patent och 17 Nobelpris, lyckades vi TILL SLUT utveckla en helt unik olja som är absolut nödvändig för att BMWs urverkslika motorer skall fungera". Man kan ju ÖNSKA att detta är bakgrunden, för det skulle kännas fint i mitt nördiga motorhjärta. Men min personliga övertygelse är att BMW och Castrol tillsammans bara nyttjar den "power of scarcity" som finns i M-emblemet. JAG skulle nyttja en sån marknadsmekanism om jag satt i M-divisionens ledning, för annars skulle jag garanterat få sparken. Vafan, Audi och Merc (och många fler) gör ju exakt likadant! Menar ni på fullt allvar att ni tror att det finns nån form av universell läggning hos motortillverkare världen över att medvetet konstruera in faktiska mekaniska begränsningar som kräver en speciell olja?? Seriöst alltså? Eller finns det liksom "en mekanisk designprincip" som är helt oundviklig när det gäller högpresterande motorer, och som kräver en särskild olja? För som sagt - BMW och Castrol är ingalunda de enda som gått i säng med varandra. Men gör ju som de vill. Absolut. Jag försöker bara argumentera lite...och provocera? |
|
Conan999 |
Är inga problem att köra på biltemas olja. Har själv provat i bilar både med eller utan turbo. I Corvetten kör jag med Mobil 1 eftersom biltema känns inte helt rätt i den bilen. Conan999 |
|
jag gillar det med 150hk/l vs 80hk/l.körde en sommar på biltema olja i hojen,den gick precis som med mobil 1,mystiskt!m3:an gick super på ok/q8 olja istället för tws.kör nu cheva diesel med biltema i både motor och växellåda.heja biltema! kärlek går att få för pengar.... |
|
|
Vet bara att hojen går finare på Castrol GPS än någon annan olja. Då samma olja är i både växellåda och vevhus. -Tål att gå lite varmare -Växlar mjukare -lugnare gång i motorn samt mindre vibrationer Detta jämfört med oljan som rekommenderas M5 - sådan husse sådan bil |
|
|
Det var ju lite om oljan det..... Tändstiften då? Vilka kör ni med där, Biltemas? NGK Bosch? Bytte mina till Bosch platina. Lite småkrångligt att få till det men det gick.... Efter ca 1,5 timmes skruvande så satt de på plats. nu tycker jag att bilen går mycket mjukare och jämnare än innan. De gamla stiften, som gått ca 9000 mil, var INTE fina milt uttryckt..... De e e skön känsla att ha bytt ut till lite fräsha grejer på bilen...eller hur! "It's furious to be fast!" |
|
|
Stiften tar stryk av felaktig bränsleblandning som dåliga LMM ger. Dock skulle jag själv inte byta ut NGK mot Bosch. |
|
|
Bytte båda LMMerna mot VAG (behövde inte byta nåt i själva LMMerna eller så, bara att skruva ur de gamla och proppa i de nya), och därefter bytte jag stift. Då hade bilen gjort runt 10 kmil, och stiften var inte de vackraste jag sett. Nu sitter nya rekommenderade NGK på plats. |
|
|
Har jag fått fel stift till bilen. Jag monterade ju bosch? Elelr är det inte så stor skillnad? "It's furious to be fast!" |
|
|
Olja i m5an= tws varför? ville väl ha en stämpel till i service boken. Dessuton sålde HackeforsBil (aukt.bmw verkstad) TWS oljan billigare än mekonomen. Tändstift till m5:an Ngk BKR6EQUP har jag för mig det ska va o köptes för typ 45 kr /st i england till skilnad mot mekonomens 145:-/st För övrigt så kör jag biltemas olja o filter i alla mina slitvargar. Tex en gammal saab 900 som jag körde 6000 mil på samma biltema olja o samma biltema filter bara mest för o se om det höll måttet. Bilen gick som den bruka o lät inte konstigare än vanligt o motorraset det uteblev så det får man väl anse om okej. Så länge klassificeringen överensstämmer så ser jag ingen anledning till att inte använda olja från biltema. (eller vem fasen bryr sig om klassiciering i en skoda diesel??? bara det smörjer så.... ;) ) Heja heja!! |
|
|
Min erfarenhet av BILTEMA-oljan (syntet 5W/40) är bara positiv! Nu går det väl kanske inte att direkt jämföra min gamla M30-motor från -72 med moderna motorer typ M5 men å andra sidan hittar man nog inte så många M5:or som gått 73.000 mil med originalmotor så att man kan jämföra! Jag har kört minst de 25.000 senaste milen med BILTEMA:s helsyntet och kan med säkerhet säga att slitaget på kamaxeln (typfel på M30) har minskat dramatiskt sedan jag började med BILTEMAS helsyntetolja. I mitt fall började det bli små "gropar" i kamnockarna som sakta ökade i storlek och antal. Sedan jag började köra på BILTEMA:s helsyntet går denna process mycket långsammare. Men jag skall väl villigt erkänna att jag också påverkats av alla skriverier om BILTEMA-oljor på detta forum. Även om de flesta inlägg verkar göras av folk utan egen erfarenhet och som är "mot" BILTEMA i största allmänhet så körde jag min gamla M5:a och kör min nuvarande SAAB 9-3 Aero på Mobil 1. Fast varför vet jag egentligen inte. Per L |
|
| Biltemaolja är för mej lite som att torka sig i arslet med sandpapper. Varför göra det när det finns Lambi:) | |
| goesta: Biltema säljer tändstift oxå, varför monterade du NGK? ;) | |
|
"...som att torka sig i arslet med sandpapper."... Det var väl klämmigt formulerat!? En haltande jämförelse, men käck likafullt :-) Kanske kan vi tillsammans finna något liknande, men i limerick-form? Det vore väl en fin övning, denna måndag? Tändstift på Biltema? Finns utbytesstift till S62an på Biltema? Det visste jag inte, och jag tror faktiskt inte att det finns det, men FANNS såna så skulle jag överväga dessa. Men inte utan att kolla ordentligt först, på alla för mig tänkbara sätt. När det gäller olja från Biltema, så kan jag absolut inte någonstans finna någon som helst _saklig_ information som skulle bevisa eller ens antyda att den inte duger gott åt S62an. Argument i stil med ovanstående toapappers-formulering räknas ju bort direkt - såna åsikter baseras ju bara på rykten och generellt tyckande: "Nån sa att Biltemas olja suger, och ojojoj, då måste jag också tycka det!" "Speciellt med tanke på hur jävla dåliga Biltemas cyklar är!" Men OM nån kom med ett vettigt argument emot, så skulle jag lyssna såklart. Jag är inte låst till principer för principens skull...men hittills har verkligen såna argument lyst med sin frånvaro. Jag lyssnar inte på: 1) "Castrol sa att TWS är helt nödvändig." 2) "Biltema suger!" 3) "Aldrig Biltema-olja!" 4) "Jag gillar inte Biltema!" 5) "Min bil är för dyr för att fyllas med Biltema-olja!" 6) "Är du dum, eller? Biltemas olja är ju skit!" 7) "Jag hoppas att din bil skär, din jävla snåljåp!" 8) ...osv osv osv osv... Men däremot lyssnar jag på sånt som ex. Per L och Dotte skriver ovan. Vad mer behöver jag höra? Och kom nu inte dragandes med "Men det är ju en M30 från -72, det går ju inte jämföra!" eller "Men det är var ju en SAAB-motor, det går ju inte jämföra!"... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.