|
|
|
|---|---|
|
Har märkt att min 535á börjat ticka väldigt mycket vid kallstarter, vad kan det vara ? Det försvinner efter ett tag när den blir varm. Finns det nåt man kan göra åt saken. | |
Conan999 |
Jag kan rekommendera att du byter olja till Valvoline Synpower helsyntet ifall du inte redan använder den. Conan999 |
|
Förmodar att du servat bilen nyligen? Dvs justerat ventiler+kontrollerat banjobultarna till oljesmörjningsröret ovan kamaxeln,stift,oljebyte..osv. Släcks din oljetryckslampa "direkt" när du startat? Mvh Janne. |
|
|
Nej jag har inte servat den ännu, men jag tror det är dags att göra det snart. Och ja oljelampan släcks med en gång, så fort bilen startar. kontrollerat banjobultarna till oljesmörjningsröret ??? lossnar dom el vad ? |
|
|
heffa65: Ja,dessa har en tendens att "ralla loss" efter x-antal tusen mil...kontrolleras lämpligen vid ventiljusteringen,OBS!OBS! dra inte åt dessa bultar för hårt utan med "känsla".. Risk finns att du drar ihop röret om du tar i för hårt, vilket naturligtvis inte är bra för smörjningen(oljeflödet) till axeln i slutändan. Medför ofta utbyte av kamaxel OM inte ägaren gjort sina kontroller regelbundet+naturligtvis servat som sig bör tidigare.. Viktigt att oljebyten+filter skett i tid också... Seså>>>Ut och gör en rejäl service omedelbums :) Mvh Janne. |
|
| Men om det är bultarna som lossnat varför tystnar ticket efter ett tag ? skulle inte ticket hålla på hela tiden då ? | |
|
Jo förvisso... Men t.ex ett felaktigt ventilspel KAN också göra så att oljudet hörs vid kall motor och "tystnar" sedan.. En M30 tickar lite alltid skall också sägas.. Men det man ska se upp med är ju om "tickandet" är av karaktären mera från kamaxelloberna,vipparmarna(knackar,låter högre) då är det ju så att det slitaget inte går att "serva bort". Annars är det insprutningsventilerna som alltid "tickar" en smula+att konstruktionen i sig gör så att det inte blir helt "tyst" på en M30...helt normalt. Gör en service först,då vet du mer sedan... Mvh Janne. |
|
| Ok.. tack för hjälpen... När det gäller oljefilter och så, skall man alltid köpa orginal bmw filter el ? och vilken olja på dessa motorerna är att rek, och vilken densitet nu på sommaren ? | |
|
Jag kör nu med OK/Q8:as Formula excel 5W/40 helsyntetolja+original oljefilter..I båda min M30 motorer. Mvh Janne. |
|
|
varför köra på helsyntet olja? För att den blir tystare? Är det inte bättre att köra på en olja som är gjord för bilen? Inte använde väl BMW helsyntet oljor i slutet av 80 talet? Har bilen inte gått emd elsyntet olja från den var ny så rekomenderar jag att man inte häller i skiten. Risk finns att oljehinan på lager osv, som blir av en mineralbaserad olja, slits bort av partiklarna i den kemiskt framställda oljan. Har själv råkat ut för detta på en Bmw 320i -87 som jag hällde ner helsyntet olja från just Valvoline (spelar ingen roll vad för märke egentligen) där vevlagrena pajade efter en högfartskörning. Om man har för vana att köra lugnt så finns det möjlighet att det fungerar men inte i en motor som man planerar att köra fort och hårt med. Om man självklart inte byter lager, slipar in vevaxel och stakar osv innan man häller ner helsyntet oljan. |
|
| På 60-talet åkte man med hockeyrör och nu kör man lite mer avancerade skridskor men det är samma typ av is..... ;) | |
|
Holman318iS: Han "heffa65" frågade vad jag körde på och jag svarade.. Mina M30 maskiner går bra och jag kör inte alla gånger helt lugnt ska tilläggas :) Tja...orkar inte ta upp en oljediskussion här i denna tråd finns säkert 5000 trådar om olja här på forumet redan... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.