|
|
|
|---|---|
|
Ny på BMW-motorer så får se om jag får till allting. M62:an är det iaf det gäller. Om jag inte vill ha vanosen kvar, hur tar jag bort den? Finns det någon form av instruktion att tillgå; bilder, erfarenheter o.d.? Hur låser man den i ett fast läge och vilket läge är det att föredra? Motorn kommer endast användas på bana och således köras på högvarv 24/7. Seriöst projekt mao, kräver därför seriösa svar=) Tack på förhand /Pontus | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk De här killarna har en M5 motor med bortagen vanos i sin 635a. De hade tidigare en 540/740 V8 med eller utan Vanos vet jag ej Östlund förkommer har på forumet titt som tätt Länk Han är en trevlig prick som kanske kan ge dig lite tips. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaret Hasso! Ska kolla närmare på de där. Har läst på lite själv och hittade en ganska bra beskrivning här: Länk och en bra bild här: Länk Då är ju frågan hur man går till väga, om man låser kammarna i oavancerat läge, som dom enligt texten går tillbaka till vid högvarv, får man bättre toppeffekt än i avancerat läge. Är ju toppeffekten jag är ute efter, så det är väl så det får bli. Men som sagt, hur gör man? Ska försöka komma i kontakt med Bapelsin racing och höra, men ni andra som vet kan gärna få svara här. Mvh /Pontus |
|
|
Då kommer du troligtvis byta kammar, det finns kammar för m62 som är tillverkade för "bortplockad" vanos, då kan du ta bort rubbet. finns faktist en fördel med de äldre M62 orna - dubblelkedjor (som även S62 har) går att komba vanos delete med gamla bröst kåpan + dubbelkedja = nice |
|
| När kom vanos på m62:an egentligen? Läste -99 här på sidan, motorn jag fått tag på är från -97. Problemet ur världen kanske? | |
|
Tack för svaret 540is. Jo det blir andra kammar. Såg några olika på motornord, någon som provat dessa? Andra återförsäljare som kan rekommenderas? Mvh / Pontus |
|
|
jag råkar ha dom hårigaste M62 kammarna från CatCams (för solida lyftare) liggandes i garaget.... dom var lite väl häftiga för en överladdad motor så dom har blivit liggande. -jag tror jag har lyftare o fjädrar också. - obs. kräver andra kolvar då pga. lyftet. |
|
|
540is: Aha, här är förklaringen! ;) Så det går att trimma hydrauliska lyftare också, modifierar man de befintliga lyftarna alltså? Någon ungefärlig siffra på hur dyrt det skulle bli per lyftare? Mvh |
|
|
540is: Jaså det säger du=) Är det de som motornord har? Vill du sälja hela kitet? rob_t_72: I mitt fall är tanken att byta de hydrauliska lyftarna mot mekaniska/solida. Mvh / Pontus |
|
|
PontusH: Ja, jag förstår det nu när jag hittade denna tråd ;) Mvh |
|
|
Nej inte "trimma lyftarna" - men hårdare fjädrar finns, + titanretainers. däremot kan man använda solida lyftare - dock ett jävla pyssel att justera dom x 32 :-) skall kollla exakt vilka kammar som jag har ligger. minns inte exakt finns 2 race varianter på www.catcams.be - motornord har väl bara sportkammarna i sitt sortiment... |
|
|
Bara för att få rätt på det här med vanosen. När kom vanos på m62b44, eller hade den det från början? Om den fick senare, var det då den bytte namn till m62tub44? 540is: Jag väntar med spänning! Har sett fyra olika på motornord, enligt catcams hemsida är två av dem för racing och solida lyftare. Tycker inte alla det är kul att justera ventilspel i fjorton dagar? |
|
|
Tog och rev motorn för ett tag sen och mycket riktigt var där ingen vanos, så den biten är klar. Nu börjar den roliga uppbyggnaden och vad som händer i fas 1 får vi helt enkelt se. Ena toppen var iaf sprucken under ventilkåpan så det har jag fått lagat. 540is: Har du kollat vad det var du hade? Vill du sälja och i så fall till vilket pris? Mvh / Pontus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.