AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.786

740 E38 med hicka och vibrationer

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej,

Min 740 har på senaste tid börjat med som små "hickningar" under färd i normal landsvägs fart 50-110. Även körning i mindre uppförsbackar på låga varv hickar den till och en vibrerande känsla sprider sig för ett kort tag i bilen för att sedan lika plötsligt försvinna. Har läst om att låg olje nivå kan orsaka liknande symptom, men även extrema backar går ibland att forsera utan att vibrationer uppstår. Man kan kanske beskriva det som att det känns som den går ner på 6 cylindrar för ett kort tag. Har kört en Carsoft diagnos i kväll utan att få någon felindikering. Någon som har upplevt något liknande?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kan det vara lamndan?

M V H
Stephan

Min bil: Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej Stephan,

Tack för ditt tips, men borde jag inte fått upp en felindikering i Carsoft på detta?
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej
Är inte säker på att det är samma symptom men det liknar det problem jag hade med ryck någon gång ibland. Detta är vad som hände....
Länk

Lycka till!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack för tipset,

Klart värt att testa. Så du menar att man kan koppla ur LMM och köra ändå? :/
Jag har tyvärr ingen lysande ASC/DSC lampa som du hade. Däremot som renoverade jag ABS modulen för ett år sedan då den slutade att fungera när värmestrålningen från motorn värmt upp den (tydligen ett ganska vanligt fel). Kan ju iofs. vara något där som spökar, men tycker att jag borde få varningslampan för DSC att blinka till när ryckningarna kommer.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hittade själv efter lite sökn. att det tydligen inte är något problem/fara med urkoppling av LMM. Fick även ett uppslag om att de kanske kan vara kamaxelgivaren som givit upp. Bytte den vänstra för något år sedan. Men tycker som tidigare att jag borde få någon indikering i Carsoft, men man skall kanske inte lita blint på detta. Blir en riktig uppkoppling under veckan mot BMW-DIS så får vi se om det poppar upp någon felkod.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
PJ;
Vid korta felvärden borde det inte bli några felutslag. Vet att ett flertal Biturbos har haft samma fel. Och då var det antingen lamdan eller gasspjällspotentiometern. Men som sagt, jag är ingen mekaniker så ta det för var det är ;)
Lycka till och hoppas du hittar det snart. Vet hur såna småfel ligger och gnager i skallen.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Återupptar tråden då jag inte lyckats att lösa problemet med "ryckningarna". Verkar som att det har något med automatlådan att göra iom. att det försvinner om man lägger i sportläget. Om man t.ex. ligger och kör med jämn fart samt ca1600 rpm på motorn så hickar den mjukt till var 5 sekund och tappar för någon 1/10 sekund 200 rpm i varv. Över ca 110 km/h upplever jag som att ryckningarna försvinner helt. Lock-up problem? Bytt stift lite tidigare än föreskrivet och rengjort tändstiftsbrunnarna från mindre oljerester. Bilen har nu gått ca 22000 mil och jag funderar på att byta olja/filer i lådan för att se om det hjälper.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
ik
49
ikea
E39 530d -03
E39 540ia -97
E30 323 turbo -85
E34 525 -91 isbil.
E36 325 coupe - 92 isbil.
har du kommit fram till vad som spökar med din lock up?
go
141
gotis
730-94 E38
går lock-up in när du håller 100kmh?

Låter som den går in och släpper igen.

dåligt lufttryck, slitna eller olika profilhöjder på däcken?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej, tyvärr ingen bättring. Har på inrådan av Perre på Bil&Motorteknik, Huddinge testat en ny laddning tändspolar (4st) samt skiftat dessa mellan höger och vänster bank utan att det blev bättre. Bytte även ut ventilkåpspackningarna då jag hittade lite olja i tändstiftsbrunnarna.
I högre farter (ca 110km/h+) försvinner problemet med "hickan". Däcken är helt ok, däcktrycket stabilt och övervakat med RDC. Däremot så funderar jag på att testa att koppla ur ABS/DSC modulen som jag fö. hade på reparation hos Module Master i USA för ca 2 år sedan. Någon månad efter et att jag fått den fixad så började faktiskt problemen. Har faktiskt inte tänkt på det eftersom inga varningslampor lyser. Ber att få återkomma.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
Har samma symptom på min....nog helt säker på att det är växellådan/konvertern...känns som det inte är olja tillräckligt...uppför/sväng blir det värre....inbromsning och gå igenom en rondell eller som sagt uppförslut och lite sväng så börjar det vibrera/hacka nästan....

Hellagood M3
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle kunna vara momentomvandlaren? Testa kör på lägre växlar eller sportläge och se om det försvinner?

Länk Länk Länk Länk

Mvh
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jepp, det var momentomvandlaren (konvertern)! Bilen är inte i min ägo längre, men den nya ägaren har bytt och problemen försvann.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.