AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.812

Störande fläktljud standard?

Min E61 2004-11 har ett störande ljud kopplat till kupéfläkten. Det är inte själva fläktmotorn som är problemet, men det låter när fläkten är påslagen och försvinner när den är avslagen.

Ljudet kommer från instrumentpanelen någonstans och låter som ett dovt elektriskt molande surr vars frekvens går upp och ner med någon sekunds intervall. Som att den sätts på och stängs av hela tiden.

Extremt störande i längden om man inte drar på fläkten eller kör så fort så att missljudet konkurreras ut av annat buller. På BMW-verkstaden sa dom att det är så här med den här modellen och att dom inte kunde göra något (trots separat betalning).

Har någon annan liknande problem? Någon som vet vad det kan vara för komponent som skapar ljudet?

D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Jag har precis samma ljud på min (E61 04-11) och enl. verkstan är det inget fel utan fläktmotorn som jobbar så. Slutar när man stänger av fläkten helt.

Jag tänkte skapa ett nytt inlägg men använder denna något gamla tråd och undrar om någon nu har något att tillföra?

Ska man lita på verkstan eller stå på sig om det finns någon fix? Jag har garanti kvar då jag köpt bilen ganska nyligen.
Hj
8
Hjertton
BMW 530iT SMG M-Sport -05
Jag har också samma störande ljud, men när jag kör under 30km/h så slutar det låta.. men det låter nästan som att det kommer från ratten? om det är samma ljud vi tänker på.. störande som fan är det iallafall!
fl
10
fletcher
E60 525I -2005
Det er kanske en "water valve" som låter

D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Ljudet i min bil upphör inte under 30 km/h. Dock mindre eller inget nu när det är varmt.

Det är nog ett ljud som uppstår när varm luft ska in i kupen och fläktmotorn portionerar luften och inget fel. Störande ljud är min uppfattning men det kan jag leva med när bilen i övrigt är så bra!

D
D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Ljudet i min bil upphör inte under 30 km/h. Dock mindre eller inget nu när det är varmt.

Det är nog ett ljud som uppstår när varm luft ska in i kupen och fläktmotorn portionerar luften och inget fel. Störande ljud är min uppfattning men det kan jag leva med när bilen i övrigt är så bra!

D
fl
10
fletcher
E60 525I -2005
Slå fra klimanlägningen och se om det inte slutar !

Snipped from other forum: Länk

Hi, I have seen this problem in couple of E60 forums, so I thought I will sign up (as you can see I am newbie here) just to help out fellow Bimmer owners here original.gif .

I too have a UK 2004 E60 and around 3 months ago, just as it began to get cold here & I started setting the temp higher, and guess what - I started getting the winning noise. Drove me nuts in long drives, no matter how much I tried ignore it.

So I took it down to my local dealer (sytner) and they immediately knew what I was talking about. They said its a common fault and there is two possible reason - either it is the fault with the aux electric pump (which I think someone rightly pointed out in earlier thread) or the fault is with the pump mounting (apparently this was a design fault and there was a general recall last year (2006/7) to fix the problem). So as they admitted missing me out in the recall, they happly changed both the aux pump & the mounting for free.

And now I have a big smile and quieter cabin. Hope this helps.

>>>
Jag provar här med, hur löste ni det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.