|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett skrapande missljud på en Miata/MX-5 -92 1.6, som tycks komma från bakaxeln eller därikring. Ljudet hörs inte (eller väldigt lite) på ettan och tvåans växel, men på trean, fyran, femman kommer det. Jag hör det tydligast när jag ger gas på låga varv, men det kan bero på att motorljudet överröstar vid högre varvtal. Ljudet försvinner så fort jag släpper på gasen. Att svänga fram och tillbaka i högre hastighet påverkar inte ljudet, så jag tror inte att det är något hjullager. Några tankar om vad det kan bero på? Tack på förhand! mvh Reine | |
|
Välkommen till forumet! Hörs det om du backar eller motorbromsar? Eller drar i handbromsen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
kolla om du kan hitta något på miata.net, det finns en hel del matnyttigt där. |
|
|
Tackar! Inget ljud vid backning eller motorbroms.. Ska testa med handbromsen.. Har hört mig för på svenska miataklubben, och troligast verkar vara att det är diffen. Ska söka på miata.net också. Bytte oljan i diffväxeln igår (skulle ändå göras på 12k-service som det är dags för nu), det satt lite småflagor på pluggen men inte något speciellt. Det blev ingen skillnad på missljudet efter oljebytet. Det är ju möjligt att det är nån skada i diffväxeln och då bör det ju inte ha hjälpt med oljan heller. Kanske kan det vara ett lager i nån av drivaxlarna mellan diff&hjul, men jag är inte bra på hur missljud från olika delar låter. Det är ju tyvärr lite svårt att beskriva ljud i text, men jag skulle säga att det är mer skrapande än vinande/tjutande. Tack för tipsen! mvh Reine |
|
|
Är du säker på att det kommer från diffen och inte från anliggande bakbromsar eller liknande? Har aldrig hört talas om detta fel på Miata. Att diffen skulle vara dålig vid 12000 mil har jag svårt att tro. Om den inte gått torr pga. läckage då förstås. Grejorna på Miata brukar normalt hålla hög kvalitet och sällan leda till några driftstörningar. /L |
|
|
Det är möjligt att det kan komma från bromsarna. Jag har inte provat bromsa eller handbromsa samtidigt som missljudet hörs. Ska dock testa detta. Har inte heller hört talas om något speciellt fel på diffen på någon Miata. Jag tycker att det verkar vara något från drivlinan med tanke på när ljuden uppstår. Det låter ju som sagt inget förutom när jag gasar på, inte vid motorbromsning eller rullning. |
|
|
Det enda jag kan tänka mig är att något stödlager till kardan blivit defekt av någon anledning. Men även det verkar långsökt då lagren brukar vara dimensionerade för betydligt högre effekt än de 116 hästarna original-maskinen ståtar med. Skulle nog be en Mazda-mek kolla på bilen /hissa upp den och kontrollera kraftöverföringen och bakaxelns infästning. Har för mig att Miatan har en speciell konstruktion med en stödbalk/ram för motor/växellåda och kraftöverföring för ökad vridstyvhet undertill? /L |
|
|
Tack för tipsen! Jag har hört att Miata inte har något direkt stödlager, förutom dem i diffen/pinjongaxeln. Jag tycker definitivt att det låter från bakre delen av bilen, så det skulle väl i så fall kunna vara lagret där kardanaxeln sitter i diffen. Fick ett utlåtande idag av en som åkt med att det låter mer som att något vibrerar. En annan tyckte att det lät som ett hål i avgassystemet, som skulle låta pga. högt tryck i avgassystemet när man gasar på låga varv på en högre växel. Det låter ju ingenting om man varvar frikopplat. En tredje hade en teori om att det kunde vara en plåt i katalysatorn som satt lös. Jag ska nog ta ditt råd att åka förbi på Mazda och be dem åka med och lyssna. |
|
| trodde miyta var framhjulsdriven. | |
|
Den driver på bakhjulen! :) Mvh/ Niclas |
|
| Jo, det kan vi i alla fall konstatera : ) | |
|
Klart att den enda bil i världen som slår en E30 i körglädje är bakhjulsdriven! För att inte tala om känslan i växellådan. Min E30 låda känns som en slapp t***k om man jämför med den precisa växellådan på en MX-5. :) /L |
|
|
Reine, fick du någon klarhet vad det var för fel? |
|
|
carbon_e61: Nej, det är inte utrett än. Det har dykt upp några andra saker på bilen som har fått högre prioritet för tillfället.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.