|
|
|
|---|---|
|
Vad händer när det pajar?. det rasslar till när jag stänger av bilen. men det rasslar inget när jag har lite tryck på kopplingen. annars så låter det inget om lådan. är det något att vara orolig över?. | |
| hej jocke min beter sig likadant och såvitt jag vet är det ofarligt men j-vla irriterande. Tror detta fenomen finns på lite hårt körda bilar. Om det skulle vara urtrampningslagret så ska det låta när kopplingen är nertryckt inte i ditt o mitt fall närkopplingen är uppe | |
|
Förresten hur långt har bilen gått? Hur bra är din koppling? Tror mer att ljudet kan bero på själva kopplingen och/eller svänghjulet... kanske nån mer kunnig kan berätta mer....? |
|
| Det är ingånde lagret i växellådan som låter. | |
|
BMW Berra: Är det dyrt/svårt att byta??? Min bil har rullat 7600mil tycker det e lite konstigt att den låter så redan nu jag menar ok om den rullat runt 15000mil.. |
|
| så det är ett lager i lådan som är dåligt?. | |
| det e kört för oss jocke hehe | |
|
antagligen så är det så. Men dom visse säger att det ska rassla och leva fan om en sport bil. Jag själv blir bara orolig när jag hör något nytt ljud,synd att man inte kan njuta av sin bil. Man kanske ska ha hörsel kåppor på sig när man är ute och rastar M5:an. |
|
|
antagligen så är det så. Men dom visse säger att det ska rassla och leva fan om en sport bil. Jag själv blir bara orolig när jag hör något nytt ljud,synd att man inte kan njuta av sin bil. Man kanske ska ha hörsel kåppor på sig när man är ute och rastar M5:an. |
|
| Jag tror inte de e nån större fara den lådan ska tåla rätt mycke vad jag vet men det e klart de e jobbigt när det skrammlar. Men hur mycke hade din femma rullat jocke? | |
| det är väl ingen speciellt dyr del, det dyra är arbetet om man lämnar in den, för lådan måste ju ner | |
|
Om det sjunger om lådan, stillastående med växeln i friläge och kopplingen EJ nertryckt är det antingen lager på ingående axel och/eller bottenstockslagringarna. Självtest: Trampa ner kopplingen och lyssna. Släpp sedan upp kopplingen och lyssna på ljudförändringen. Börjar det låta "malande" är det lagrena. Enklast är att ta med en kompis och hissa upp bilen i gds hall/garage. Varvid en får stå under med örat under lådan. Töm gärna ut en gnutta olja. Är den missfärgad alt luktar bränt kan man nog härleda oljudet till Lagerdefekt. Om ljudet däremot kommer när man spännt upp drivlinan, och därefter trampar ur, gissar jag på att ljudet kommer från dubbelmassesvänghjulet som slår radiellt fram och tillbaks. (Mer än vad som är tänkt dvs. slitage / defekt) Om ni vet hur ett DMF är uppbyggt vet ni även att det skall ta upp pulser och momenttransienter. Om fjädrarna som jobbar i svänghjulet börjar bli slitna, och det glappar lite i den mekaniken kan det börja rassla från fjädrarna samt klonka vid lastväxling eftersom det glappar. |
|
|
"" Om ljudet däremot kommer när man spännt upp drivlinan, och därefter trampar ur, gissar jag på att ljudet kommer från dubbelmassesvänghjulet som slår radiellt fram och tillbaks. (Mer än vad som är tänkt dvs. slitage / defekt) "" Tror jag har det där felet. För det blir precis som du säger, men jag märker bara av det på 1ans växel vid extremt låg hastighet. Ungefär som man hoppar lite med bilen genom att gasa upp lite och direkt efter trampa på kopplingen. Då låter det donk donk donk och avtar. Vad innebär detta i sånt fall? Vad är det för reparation vi pratar om? Tacksam för svar! |
|
|
min bil har gått 13000mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.