|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
...jag tror inte jag gör det så länge till !!! Såg fram mot att åka på sommardäcken och satte på dem i går. Hämtade ut den nya bilen i januari och har bara åkt på vinterdäck som inte är RFT. Vilken besvikelse, trodde bilen skull gå bättre på sommardäck, men det blev ju sämre, däcken är ju både bullriga, hårda och spårkänsliga. Är det någon som bytt ut sina Pirelli RFT ? Hur stor skillnad blev det ? Är det värt pengarna ? Det tar emot att slänga helt nya däck, men jag antar att de är osäljbara | |
|
Det satt 17" Pirelli Eufori RFT på min 325 när jag köpte den, och jag tycker de är HELT värdelösa. Jag åker nu istället på 19" icke-rft och de är bättre på allt. Jag förstår allvarligt tallat inte vad BMW tänker med när det gäller rft... Fast det finns ju en del här på forumet som tycker rft funkar bra, så det kanske är lite från bil till bil. På min funkar det inte bra iaf. /Micke |
|
| Märkligt, jag har precis motsatt erfarenhet av dessa däck. Helt suveräna jämfört med tidigare RFT-däck jag har haft. Smällde på mina sommardäck idag och märker knappt skillnad mot mina kvalitetsvinterdäck 16"/205. Kanske lite mer antydan till spårkänslighet, men ingenting alarmerande. Känns dock som däck+fälg är tyngre än vinterdäcken, kan man verkligen känna det? | |
|
jag kör på pirelli däcken, och har inga som helst problem. har 17 tums däck. |
|
|
Det verkar vara mycket olika hur däcken upplevs. Jag antar att Soundborder och Mr What kör dem på 1-serie bilarna. Jag tycker börja vänja mig med den högre bullernivån men upplever spårkänsligheten som mer besvärande, passerar jag en mittlinje vinglar bilen som en skadeskjuten kråka !! Och visst känner man att de är tyngre, jag blev ganska häpen när jag lyfte i hjulet och kände hur tungt det var jämfört med vinterhjulen. Jag kommer nog att titta djupt i plånboken för att se om pengarna räcker till andra däck |
|
| Jag fick även vinterdäck till som är RFT-däck. Märker där är GOOD YEAR, hur dom är vet jag inte än..Jag tycker inte ljudet är högt i dom jag har.I min förra bil, känndes ljudet mer... | |
|
Man ska komma ihåg att däcksäljaren självklart vill att du ska byta däck. han vill ju sälja. Kör på Pirelli rft däck och tycker inte att de är spårkänsliga eller bullrar speciellt mycket. Anledningen till att BMW kör med RFT däck är väl att det inte är så roligt attt få punktering och stanna på Autobahn. Mvh, Fredde |
|
|
Kör själv med "vanliga" vinterdäck - Gislaved SoftFrost2 - och ännu på de originalmonterade sommardäcken, Michelin RFT och måste instämma i ELPEs synpunkter. Skillnaden mellan däcktyperna är enorm vad gäller spårkänslighet, buller och komfort - till vinterdäckens fördel. Problemet är väl att RFT-däck inte passar särskilt bra på våra usla vägar med grov asfalt och spåriga vägbanor. /EzyRider |
|
|
Soundborder undrade om man kunde känna nägon skillnad i vikt melan RFT-däck på fälg och icke RFT. Jag skruvade av ett och vägde. Vinterdäck ej RFT på "piratfälg" 17,7 kg. Pirelli RFT sommardäck på orginalfälg 21,6 kg !!! 16 Kg skillnad i ofjädrad vikt, det var mycket mer skillnad än jag trodde. Det blir ju inte tyngre än att lägga i ett resevdäck, jag förstår inte vad BMW tänker på ??? |
|
|
ELPE, när jag skiftat däcken på min bil har jag känt hur mycket tyngre RFT-däcken känns och själv undrat om inte 4 RFT väger som 5 vanliga. Enligt din vägning är det ju nästan så och då undrar man ju ännu mer vad orskaken är till att BMW envisas med att driva på detta koncept. Det man möjligen sparar är utrymme men i 1-serien märks det då inte med tanke hur sparsamt det är med förvaringsutrymme under golvmattan i bagageutrymmet. /EzyRider |
|
|
Nu har jag lyckats byta bort RFT-däcken, och skillnaden är enorm. Det blev Michelindäck, men det kunde nästan varit vad som helst. Jag förstår inte att BMW envisas med att montera så komfortmässigt dåliga däck på en i övrigt så bra bil. Man kanske till viss del vänjer sig vid hög ljudnivå och spårkänslighet, men då kan man ju lika gärna köpa en billig korean med en gång ! |
|
|
jag har själv det på bilen för 2a ggn och jag har inga problem med dem, jag förstår inte riktigt att det är sååå mycket snack om rft-däck, men smaken är ju olika. Samma sak på min 3-serie, den var det rft michelin pilot sport på och det var inga som helst problem med varken däcken eller gången på bilen.. |
|
| PAX däcken är bättre än RFT, inte lika stötigt. PAX är det senaste inom i däckvärlden men tyvärr dyrt. Nya 7-serien verkar dock få PAX däck istället för RFT. | |
|
Hämtade ut en ny 118dM med 17" i fredags och det jag har kört med den så har jag inte märkt något speciellt ang däcken.... Försäljaren nämnde något om att det var dom nya RFT som satt på min bil... |
|
| Ny bil, fick nya 16" 195 mm dubbdäck (Goodyear) och sen åkte 17" M207 på med Pirelli RFT. Något sämre komfort än dubbdäcken, mycket bättre grepp (förstås!), spårar över minsta lilla vägmarkering och ojämnhet. | |
|
Jag kan tipsa CompactK att du får en helt annan bil om du sätter på icke RFT. Eftersom du förmodligen inte kört med andra däck så är det ju svårt att veta hur stor skillnad det blir om du byter däck. Eftersom min bil är en 08 måste den ju också ha de "nya" RFT-däcken, det måste vara en hemsk upplevelse att ha kört med RFT-däck, generation 1 |
|
|
ELPE: Jo men om min bil inte spårar ett dugg så vet jag ju om den går bra eller inte eller? Kan lova dig att jag inte har upplevt minsta spårigt alls...hur kan den då bli bättre eller är det så att min körstil skiljer sig från din? Har du M-paket på din med 17" hjulen? Jag upplever våran 118d som väldigt stabil med 225/45-17 bak och 205/50-17 fram. Visst komforten är ju inte den bästa om man jämför med en 3 el 5 serie men å andra sidan är det en helt annan bil än dessa. Bullrigheten kan jag inte uttala mig om då jag som du säger inte haft några andra däck på bilen. Jag lovar dig att jag hade varit den första som hade reagerat om min bil spårat. Hade stora problem med Z3 Coupen och spårighet i början tills jag byte däck och fick en helt annan bil. Mvh K Bilen =) Länk |
|
|
Min mor hade en 116i med första generationens RFT däck på, dom var verkligen skräp på alla sätt, nu köpte hon en facelift 118i istället med 2:a generationens RFT däck och skillnaden är enorm, upplever inte den som det minsta spårig eller bullrig. Båda går på 16" 205/55.... Själv ska jag efter mycket letande hämta en -08 3-dörrars 120dM med RFT på 18" 208m imorgon, får se hur den är.... |
|
|
emilsson, vilka däck sitter på din mors 118i? /EzyRider |
|
| Det får jag lov att återkomma om. | |
|
Jag gissar Bridgestone Turanza. De hade jag på min iaf och var helnöjd. emilsson: vänligen bekräfta eller dementera ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.