|
|
|
|---|---|
|
Har köpt ett par nya fälgar med ET 10 (tror jag ? stod iaf så på fälgen) Men han jag köpte dom av hade haft dom på en e36 sedan, på den bilen kom fälgarna för långt ut, och dom skrapade i skärmkanten lite grann vid nedfjädring. Därmed kommer det ju göra likadant på min E36 coupé... Skulle det gå att lösa det genom att valsa skärmarna ? Vad kan det gå lös på omkring isåfall? Det går ju då inte att sätta spacers då det är "åt fel håll" så att säga... Tacksam för hjälp Mvh Per | |
|
Hej! Har ET35 på mina fälgar på en e36 sedan och det är precis så att det går att köra med dom. Tar i ibland när bilen är fullastad. Min bil är sänkt väldit mycke iofs. Tror nog inte att det hjälper att valsa skärmarna. Original ET på e36 borde vara mellan 42 och 47 så att han skulle ha haft dom på en e36 sedan låter väldigt otroligt. |
|
|
ET 10 är nog för lågt för att få det att funka på en E36. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Även om frigångsproblemet skulle gå att lösa med hjälp av att valsa ut skärmkanterna så kvarstår styrgeometrin. Ca 35 mm avvikelse i ET är alldeles på tok för mycket. Jag tror aldrig den kommer uppföra sig stadigt på vägen. | |
|
Tack för alla svar! Verkar bli att sälja vidare dom då, men... på fälgarna står det "ET10 RX 203" Samt "8J x 17H2" på ett annat ställe. Kan någon hjälpa mig att tyda detta ? Det stämmer då att det är ET10 ? Och vad menas egentligen med ET ? På mina andra 17" fälgar står det ET40, så därmed kommer mina nya fälgar, med ET10, 30mm mer utåt jämfört med dom gammla ? Samt vilken modell är det dom med isåfall ET10 passar ? Självklart är det 5/120. Mvh Per |
|
|
Men jag kom på en sak... Han jag köpte dom av, nämnde nånting om att det var ET50 på dessa fälgarna, kan det stämma riktigt ? Själv har jag då ingen aning då jag inte riktigt har någon koll på det här med ET osv. Då fälgen kommer för långt ut, så... Borde man inte kunna fräsa ner fälgarna till ET40 som mina gammla är ? |
|
|
Om du tänker dig att du har hjulet stående framför dig i rullriktning och att du klyver hjulet genom mitten (dvs du får två smala hjul). Om anläggningsytan på fälgen är exakt vid "snitten" så har fälgen ET 0. Är anläggningsytan 10 mm mot utsidan på fälgen så är ET 10, 40 mm = ET 40, osv. En fälg med högre ET hamnar således längre in i hjulhuset. När man ska välja en fälg till en viss modell så måste både titta på fälgens bredd och dess ET. 5-serien har ofta ET kring 20 medan E36/E46 har ET på över 40. Studerar man olika fälgar till dessa modeller så ser man också att breda fälgbanor är betydligt vanligare till 5-serien vilket sannolikt beror på att det är svårare att kombinera högt ET med breda fälgbanor... Att mekaniskt bearbeta dina fälgar från ET10 till E40 betyder att du måste minska godstjockleken med 30 mm. Utan någon direkt kunskap om detta så känns det spontant som ett projekt att hoppa över...men det finns säkert andra som kan ge dig ett bättre svar. ___ //Ulf |
|
|
Tack för svaret! Att svarva ner ytan går nog inte, blir att sälja dom, så nu har jag 4 st 17" BBS fälgar till salu med ET10 :) Vilka är det som dom passar på ? 5 serien ? Nå mer ? |
|
|
Länk Dessa ska enligt sidan där passa på en e36a och har ET38 vad jag förstår ? Passar det ? Tänkte när Danne1986 skrev att det skulle vara mellan 42 och 47 ? mina nuvarande är på ET40 somsagt. tacksam för svar! |
|
|
Hej! Jo, sa väl lite otydligt, men originalfälgar från BMW brukar vara mellan ET 42 och 47. Dom fälgarna med ET38 du länkar till funkar nog på en e36a. Jag har som sagt ET35 på min å det funkar också men det är nog det minsta ET man kan ha utan att valsa skärmarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.