|
|
|
|---|---|
|
Går väldigt ryckigt på tomgång och även upp till 1500-2000rpm Kollade felkoder idag och får fram: *Styrdon förpump *Okänd felkod *"Något" med glödstiften Man får mala på starten en stund innan den hoppar igång men då går den bara på 4-5cyl eller nått. Funderade på om spridarna va kass men det blev ingen felkod på det iallafall. Lossade slangen innan bränslefiltret och hällde det i en plastmugg och testade med magnet under och det är lite metallspån i dieseln då. Fick höra att det kunde va förpumpen som gett upp men kan någon bekräfta det?? Tacksam för snabba svar. | |
|
UNDVIK att köra mer med bilen, om det är metallspån från högtryckspumpen så kan du åka på att byta alla spridare eller hela bränslesystemet... Hur länge har du märkt symptomen? Mvh |
|
| Starta helst inte motorn mer innan du fått klarhet... | |
|
Ni får rätta mig om jag har fel, men är inte förpumpen i plast? Föregående har helt rätt i att det extremt dåligt om HP pumpen spånar vilket var vanligt på de gamla pumparna på den gamla motorn framt till -00 och vissa -01. Men din -02 ska ha den nya CP1 pumpen som brukar vara problemfri, men allt kan förståss paja. Du bör kunna lossa slangen till inkommande slang till filtert och stoppa i en tom flaska. Om du nu drar på tändningen så ska förpumpen pumpa diesel i ett försök att bygga upp de runt 3 bar som det ska vara där. PÅ detta sätt ser du att förpumpen funkar och du kan ju även kolla efter metallspån i denna soppa som kommer från tanken via förpumpen (typ det du redan gjort). Sen kommer den mer intressanta biten! Koppla tillbaka förgående slang och lossa nu returslangen till (alltså där soppan kommer från railen och går tillbaka till tanken. Sätt denna slang i en ren och tom flaska och dra igång täningen. Förpumpen ska nu pumpa soppa genom filter/HP-pump/rail för att sen hamna i din flaska (eventuellt kan du få loss givaren på filteret för att den ska pumpa någon mängd, funkar även att starta motorn). Om du har spån i detta bränsle så är det riktigt illa. Du har spån som antingen har passerat filtert eller mer troligt är det din HP pump som spånar. Då man kan åka på att byta alla spridare + givetvis pumpen är detta ett kalas som fort kan dra ihop till 40-50k. Enbart byte av pumpen landar nog på runt 20k. |
|
|
rob_t_j72: Har ju tagit diesel FÖRE högtryckspumpen än så länge. Kan ju vara som Ubbe säger att spånorna följer med runt och tillbaks i returen igen. |
|
|
Byte förpump och bränslefilter idag i hop om att det skulle bli bra men icke!! Nu startar den inte ens. Luft i systemet?? Hur lufta?? Den "tänder" på några cyl men hoppar inte igång. Lyser även "FUEL INJECT SYSTEM" i instrumenthuset. |
|
|
Då kanske det är bara spån från den havererade förpumpen? Fyllde du bränslefiltret med diesel? Nu vet jag inte om det går att fylla den innan fastskruvning, annars borde det räcka med att låta tändningen stå på i 3-4 minuter så att förpumpen eventuellt kan fylla filtret? Om det nu finns nån retur innan filtret... Gjorde samma misstag med en Passat TDi -98, men den hade ingen förpump eller retur innan filtret (VP37) så man var tvungen att nöta på starten... "Fuel inject system" borde bara betyda att det är trycklöst för tillfället. Dieselmeken här på forumet kan ju lite mer...: Länk Mvh |
|
| Returen borde förstås sitta EFTER filtret för kunna att fylla upp och lufta, är lite osäker på om Passaten kanske hade nån förpump ändå? Det var 4 år sen... | |
|
Jag lät tändningen vara på en stund så att filtret och slangar skulle bli fyllda. Kan ju vara luft mellan filtret och motorn men det borde ju försvinna när man matar på med nytt bränsle när man vrider på starten?? Får lämna in bilen istället.. |
|
|
Sitter en tryckgivare på filtret som kontrollerar att förpumpen trycker upp tillräckligt mycket tryck (vill minnas att det ska vara runt 3 bar). Om filtret inte är fyllt med bränsle kommer bränslepumpen att gå en bra stund för att försöka bygga upp trycket. Den kommer att fortsätta gå efter filtert är fullt för att avlufta systemet. Man ser tydligt hur det spolar först luft, sen disel med luftbubblor och till sist ren diesel utan luftbubblor genom den genomskinliga slangen från filtret. Har du felsökt den med datordiagnos? Om den inte alls startar kan man inte se någon driftinfo, med carsoft har jag för mig att man kan se vad HP pumpen bygger upp för tryck i railen. Börjar den vara dålig så lär trycket bli lägre än vad det ska vara och så går bilen som en påse nötter. Har inte koll på vad det är som reglerar trycket men det är nog något i pumpen som sköter det. Det är inte så lätt att felsöka ett commonrail system med den utrustning man brukar ha hemma i garaget. Var det min bil skulle jag nog ha lämnat in den på BMW alternativt hos någon kunnig dieselmek. Var förpumpen trasig eftersom du bytte den? Var den i inte plast? Som sagt, om du hittar metallspån i returbränslet från pumpen/railen så är det nog bara att förbereda plånboken på en redig smäll =( Rapportera gärna hur det går då jag själv sitter på en 530d-01 som är identisk under huven med den du har. |
|
|
Såg ditt inlägg från 9:21 nu. När man bytt filter ska man låta bilen stå med tändningen på tills pumpen stannar av sig själv. Försöker man starta den innan den är färdig med sin avluftning så blir det knas. När jag bytte filter förra gången så glömde jag förrseten givaren på filtret och fick då samma felmeddelande "FUEL INJECT SYSTEM". |
|
| Lämnade in den idag så vi får se va det är för fel och hur mycket notan går på.. | |
|
Tjena. Hur har det gått? |
|
|
Dom kunde inte hitta vad det är för fel så dom sa: -Det är NOG spridarna och det är NOG högtryckspumpen. Dom "nogen" kostar mig ca: 25-30000:-. Vore ju kul att få reda på vad det är för fel och inte massa NOG!! Testade lite själv och fick reda på att 3,5 och 6ans spridare inte fungerar som dom ska och att det fortfarande är spån i bränslet. Någon som kan bekräfta att spånet kommer från högtryckpumpen?? |
|
|
Lyfter tråden! Hur gick det för dei Tofflan? Jag har problem med min 530 DA -02 går ojämt mellan 1500-2000rpm! mvh Pelle |
|
|
Verkar som om han åkte upp till Hedqvist i Luleå?: Länk Länk Mvh |
|
| Men dieselmeken är nog rätt mycket närmare...: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.