AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.589

BMW E39 startar inte !

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hejsan!

Jag har nu råkat ut för det berömda "e39 startproblemet"! Batteriet är inte död och startmotorn går igång, men bilen startar som sagt inte! Detta hände efter att jag startat bilen och sedan stängt av den igen efter ca 40 sek. Jag antar att detta är ett ganska vanligt problem som många har råkat ut för och jag har läst en del om detta i forumet, däremot så hittade jag ingen åtgärd till problemet...ska man fylla på med mer bensin eller torka tändstiften kanske för att bilen ska starta igen? Tacksam för svar.

Mvh
BWM39
ts
107
tsotred
540iA-96
Gör gärna rent tändstiften, de är förmodligen rejält sura.
Starta sedan med gasen i botten, håll kvar den då motorn börjar starta.
Var sedan aktsam med varvet och 'följ med' ner med gasen varefter motorn börjar gå rent.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om porslinen (mellan elektroderna) är sura på stiften kan de behöva ligga på ett element eller nåt annat varmt ett dygn och torka ur. Kör runt motorn utan stift några varv. Startprocedur, enl. tsored´s metod, gärna med säkringen till bränslepumpen urplockad. Sätt i säkringen när motorn gett livstecken ifrån sig, om den inte gör det sätt i den efter ett par minuters startförsök.
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Tackar! Dum fråga kanske, men är det lätt att ta ut tändstiften på E39? Var sitter dem?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alla frågor där man inte vet svaretsjälv är befogade ;)

Pilla bort täckbrickorna, pos.15 och ta bort oljelocket så får du bort plastkåpan som täcker tändspolarna: Länk
Varje spole sitter med två skruvar. Ta loss kontaktstycket i spolen och lossa skruvarna och lyft ur spolarna: Länk
Långt ner i brunnarna hittar du stiften.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Innan du börjar, prova att ta ur säkringen till bränslepumpen och gör ett startförsök med gasen i botten. Max 15-20 sek/startförsök.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ehhh... min blev sur på detta sätt oxå. Lämnade till verkstan. Stiften byttes kostade 1600:- Surt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Muttrarna under täckbrickorna skall självklart också lossas..
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Tack så mycket! Ska prova detta idag och hoppas på det bästa=)
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Någon som har koll på vilket nummer säkringen till bränslepumpen har? Är det nr 54?

Ang. täckplasten över motorn: Denna sitter vad jag förstått med skruvar som måste bort innan plasten lostnar? Jag hade svårt att hitta några skruvar till täckplasten...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter två täckbrickor, pos.15 i länken jag postade tidigare. De pillar du ur med en liten spårmejsel. Därunder hittar du två flänsmuttrar, pos.14. Tar du bort dessa och oljepåfyllningslocket så är kåpan lös.
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Jaha okej tack Anders, du råkar inte veta vilket nummer säkringen till bensinpumpen har?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hittade lite info från gode Hasso: Länk
Du kan ta ur reläet också, placeringen står nämnd i tråden.
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Tackar!=)
hagenvald
Tja.! jag hade samma proplem med min.. den startade bara inte en dag. men det berodde tydligen på att vipparna "fastnade" .vart tillsagd att gnugga på ett tag och se. fanns tydligen inten åtgärd. detta hände vissta bara på ett få av den bilmodell jag har.
Men så efter ett tag så hoppade den igång!!//stefan
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Hade samma problem i somras.
Väntade lite - kanske 10 min och sedan startade den. Jag fick pumpa lite på gasen för att den inte skulle stanna. Sedan rök det utav bara h_e - antagligen för att den var så sur.
Nu låter jag den stå och gå om jag kommer på något som måste göras efter att jag satt mig i bilen...;-P

"If your house is made of glass...you wouldn't need to answer the door!"

/casa
in da house
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.