|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, nu har min E39 M5 rullat 11800 mil, och jag börjar känna att jag borde vara lite förutseende och byta bränslepump INNAN den går sönder. Så jag undrar detta: när (vid vilken mätarställning) går den sönder, mellan tummen och pekfingret? Ungefär alltså? Min gissning är att "medelbränslepumpen" rasar nånstans mellan 13 och 18 kmil, men då undrar jag: är M5ans pump en "medel" sådan? När bytte ni pump? /J | |
|
Ett miltal som ofta dykt upp när jag kollat med dem som bytt pump (däribland jag själv) är 14.000 mil. Bytet gör man hyfsat enkelt själv då pumpen sitter under luckan passagerarsidan. (under baksätet förstås) Pumpen gick på dryga 3000 har jag för mig. |
|
|
Gott, då ska jag byta alldeles snart. För ärligt talat: den GÅR ju sönder, och den går alltid sönder när man absolut inte vill det. Jag ska beställa en snarast - och 3 papp är ju priset på vilken annan pump som helst (Volvo, SAAB, Fårrd...), så inga fantasipriser heller. Bra! |
|
|
Finns det någon poäng med att byta i förebyggande syfte förutom att man själv kan bestämma när bilen ej går att köra? Med andra ord, kan en bränslepump som går sönder generera fler skador? ___ //Ulf |
|
|
Den kan ge dig 1500kr i bärgningskostnader exempelvis. I övrigt: Icke! |
|
|
Men något som tydligen förstör bränslepumpar är att torrköra dem. Bränslet både smörjer och kyler pumplagren och motorlindningen, och torrkör man då pumpen (lämpligen vid soppatorsk) så förkortar man pumpens livlängd rätt ordentligt. Men det visste ni förstås redan... /J |
|
| Bränslepump original: 3305 SEK på BMW Solna. Inte så att man måste låna på banken åtminstone...phew... | |
| Min bränslepump dog i veckan. 23600 mil höll den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.