AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.853

Svårstartad Ford Focus

Det är så att jag kör en Ford Focus -03 (1,6 Flexifuel). En föga charmig men billig och fram till i fredags en mycket pålitlig liten bil.

I fredags morse ville bilen inte starta på första försöket utan det tog ett bra tag innan den startade. Till en början låter som startmotorn går ordentligt men ingen reaktion från motorn. Efter några försök börjar motorn reagera och bluddrar till för att sedan dö igen. Efter kanske femte försöket brukar motorn gå igång.

Detta händer enbart när bilen är kall och har stått ett antal timmar (över natten). Är det någon som har en idé vad det kan vara för fel?

// Erik
En smart grej är ju att fråga på fmcs.se eller ringa ford. Kunskapen där är säkerligen högre än här ;-)
Tack för tipset om fmcs, visste inte att det fanns ett Ford-forum.

// Erik
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Har du bytt bränsle?

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Ja, jag har fyllt på tanken med ny E85. Jag har dock inte provat att tanka bensin istället. Kanske värt att prova?

// Erik
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Prova att fylla bensin först.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
J_Bunk:
Hur har det gått? Ordnade det sig billigt eller dyrt?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
jag har en focus 07a som har krånglat sen miltal nr 900 då katten rasade. Var inne ett par gånger efter det pga problemen du beskriver. Vid 1800 mil rasade vev/ramlagrena pga att oljan hade läckt ut utan varningslampa. Efter det fick jag lämna iväg bilen ca 1-2 ggr per vecka igen pga felet du beskriver.
Det rättade till sig av sig själv, några dagar senare var den tillbaka till normalt och startar alltid på första försöket. Ingen aning om vad som var fel men det har inte återkommit.

// Erik
Kanske bör tillägga att jag kört ca 1500-1600 mil sedan mina startproblem, hoppas det fortsätter problemfritt.

Än så länge har det varit väldigt billiga mil och ett väldigt billigt ägande!

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.