|
|
|
|---|---|
loftahammar |
Fick helt fel avgasvärden i fredags på besiktningen, och kan inte ett dugg om det. Vad kan vara galet när det är sådana här värden?? se bilden via länken Länk Mvh Robban Länk |
| Bilen går lite för fett. Har du servat bilen nyss? Se till att tändstift är nya och att olja och filter är nybytt, testa sedan igen. Kvarstår problemet skulle jag tippa på att lambdasonden har pajat. | |
loftahammar |
service är det snart dags för, hur kan det påvärka avgasvärdena?? kan man kolla om det är lambdan som är trasig förutom att koppla upp bilen hos bmw?? Mvh Robban Länk |
| Dåliga tändstift leder till dålig (ofullständig) förbränning, vilket leder till att det blir för mycket skräp kvar i avgaserna... | |
|
Jag hade rättså liknande värden på min vid förra besiktningen, aldrig haft problem förut men bilen hade stått i ett halvår och gått ca 3 mil innan besiktningen. Jag rastade den lite på e4an med mycket varv så den verkligen fick dra ur sig. Besiktningsmannen hade inte nåt att anmärka på sen, kanonfina värden. Bytte stift efteråt också, men har den stått eller inte fått andas ut mkt kan de lätt bli sådana värden. Min går lite extra fett iaf så de kan lätt bli så.. =) |
|
loftahammar |
ok, anväder min nästan dagligen, det har gått 800mil sen senaste servicen. Ja fett går min med enligt lambda värdet, ska serva och byta lambdan (för det är bara en lambda va??) innan nästa besiktning och se hur det blir... Mvh Robban Länk |
|
Innan du byter lambda så kan du ju mäta upp den. Kostar ju ändå endel att byta! MVH JIK |
|
loftahammar |
haft bilen inne nu på att läsa av felkoder, lambda trasig, lmm ger fel signal men det gör den väl då den inte får nått värde att gå på från lambdan... Mvh Robban Länk |
gretzky |
2st lambda på 328 |
|
Ny olja! Ligger kvar gammalt oförbränt bränsle i oljan. Kör sedan bil sedan bilen riktigt varm, ligg på tvåan i 50-60km/h innan bes. Hjälper inte detta, kan det vara lambdasonden som skrevs ovan. |
|
loftahammar |
Var o besiktigade idag utan att ha bytt lambda, det ja har gjort innan, service och hällde i K-sprit, och värdena vart sämre!! CO 4,5 (0,5) HC 212 (100) CO2500 3,5 (0,3) LAMBDA 0,90 (0,97-1,03) Kollade utskriften om felkoderna, det står: Lambdasond rad 1, sensor 2, vilken lambda är det?? Mvh Robban Länk |
loftahammar |
Har fått den godkänd!! Bytte lambda och allt vart perfekt. Värde innan: CO 4,5 (0,5) HC 212 (100) CO2500 3,5 (0,3) LAMBDA 0,90 (0,97-1,03) Och efter: CO 0,0 (0,5) HC 001 (100) CO2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03) Får någon samma problem så byt lambda!! Tack för ordet... Mvh Robban Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.