|
|
|
|---|---|
|
Grejade lite med bilen idag och fällde ner reservhjulet för att kolla hur det såg ut. Baljan + reservhjul var fullt med grus! Behövdes en ordentlig rengöring. Tips: Ta loss reservhjulet nån gång ibland o gör rent. Dessutom är det bra att veta hur man gör, inte helt enkelt första gången... | |
|
Reservhjul låter som onödig vikt. Bara 4a hjul i en M =) Mmm Coupe |
|
|
Hehe, det låter fränt! o jag som hade minst ett kilo ytterligare onödig vikt där bak, sand o grus... Kanske skulle fylla helium i reservhjulet? |
|
|
Jag har sedan bilen köptes 1999 alltid tagit loss reservhjulet ett par gånger om året för att göra rent. Det är nästan helt öppet mellan höger hjulhus bak och reservhjulsbaljan, så det är därifrån allt grus kommer. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
Jag har kastat ut reservhjulet + baljan och lagt i en sk "IMS" kompressor kit istället. Finns original BMW för 1100:- men jag skaffade den från annat håll. Skulle det bli punka kan man alltid ta sig till verkstad i allafall! /MK |
|
| Va, finns det ett reservhjul i coupén överhuvudtaget? Märkte jag aldrig när jag hade min förra coupé... Är det ett reservhjul till m coupén också? Vart sitter det? Pust... =) | |
| Är det standard el? | |
|
Skulle tro att det det är som i roadster utförandena att alla utom M modellen har ett reservhjul som hänger under bak. På M modellerna har du avgasrören som går där istället och man får med ett M mobility kit (reserv hjul på burk). /Calle "M Needs No Gimmicks" Länk |
|
|
tvesovla: Ja, det är standard. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
| Tack, gubbar! | |
|
Long time no comment i denna tråden. Jag hade ner mitt reservhjul nyligen för rengöring. Nu är jag fundersam på om jag fått tillbaka baljan korrekt eller ej. Jag vet att jag har rätt läge på baljan och har även sett till att de 2 bultarna är korrekt centrerade när jag skruvar åt. Om man står bakom bilen och trycker på baljan kan man röra den 2 cm i färdriktning och typ 2cm uppåt. Ska det vara då? Kan nån känna efter? Riwa |
|
|
Någon som har plockat bort reservhjulet och hela hållaren till det? Jag tog bort reservhjulet och dess balja och har tänkt köra utan. Men jag är inte säker på hur jag ska lossa själva hållaren (metallramen) till baljan. Är det någon som har gjort detta och kan berätta hur det går till? Förresten så känns bilen klart kvickare nu utan reservhjulet som straffvikt... ;) |
|
|
Tjena! Om jag inte minns fel så får man klippa wiren till handtaget man släpper ner baljan med. Kolla om det går att ta bort helt. Sen sitter det med en 17mm i en hörnet och en lång M6 bult som är "gångjärnet" till ramen. Mvh Håkan |
|
| Man behöver inte klippa av wiren som handtaget sitter fast i. Det går att skruva lös, eller iaf gick det på min bil. | |
| riedle: Intressant. Kan du förklara lite mer hur du gjorde? Skulle kännas klart bättre än att klippa av... | |
|
Nu är det några år sen jag gjorde det, har inte heller reservdäck+balja i närheten att kolla på. Men undrar om inte det var så, att man kan ta lös själva plasthandtaget från wiren. Grip tag om metalldelen, som sitter strax under handtaget, med en tång och sen skruvar du lös handtaget. Fick iaf. lös allt, utan att klippa av wiren, så det borde gå. :) |
|
| Nej wiern lossas inte vid handtaget utan i andra änden där det finns ett sexkantsgrepp på 6-7 mm och en 4 el 5 mm:s gänga. I a f på min 3,0. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.