|
|
|
|---|---|
|
Hej. Äger en underbar BMW 316i 95 års modell. Bostongrön Metallic. Problemet i fråga är att jag har handavtryck på dörrsidan samt Bagageluckans nedre del. Visst detta är ju inget problem nä nä säger jag. Får inte bort det på något sätt har använt mig utav avfettning, skrubbat och ja t.o.m diskmedel. Sköljt med varmt vatten och kallt vatten. Men handavtrycken består, Vad ska jag göra finns det något mirakel medel som ine skadar bilens lack? Tacksam för svar. | |
| Prova polera med polermedel eller vax | |
| finns det inte risk för att jag bakar in det fettiga handavtrycket då? | |
|
Skulel tro att det är solkräms fläckar. Då får du fingeravtryck som etsar i lacken, som måste poleras bort, även om det bara ser ut som fettfläckar. MVH/ |
|
|
Tackar för svaret. Finns där något polermedel eller vax som du kan rekomendera. Samt vart dessa medel kan inhandlas? Tack. |
|
|
Hmm, tror inte något på macken biter på det. ANtingen kan du ju åka till en rekondare o be dem plocka bort det lite snabbt, vilket inte borde bli dyrt. Det finns en aktuell tråd under bilvård om vart folk handlar sina produkter. MVH/ |
|
|
Tack för hjälpen. Mvh Weber1. |
|
|
Weber1 som bilägare och inte proffs på skötsel av billack behöver du inte åka till någon dyr bilrekondare, för att göra det enkelt för dig och ha ett allroundmedel som tar bort nämnda fettfläckar och ibland någon olja eller asfaltstänk, köp en flaska polish av märket SONAX, det är en flaska polish och en flaska vax, om du föredrar det enkla ta polish om du är mer noggrann efterbehandla med nämnda vax, det finns enligt mig andra produktnamn men som "amatör" och vill göra lite själv når du långt med nämnda produkter och du får ett helt tillfredsställande resultat och produkterna kostar ung75-100 per styck, det här är vad jag tycker det enklaste och samtidigt riktigt bra produkt och är lätt att hitta Mvh Uffe/bildock |
|
|
Tack för tipset ! Ska Införskaffa mig ovannämda produkter sen återkomma med resultat. Tack. Mvh Weber1. |
|
|
Själv rekomenderar jag smartabs polish med hårdvax långt framför sonax. Finns dock inte på alla mackar, men clas ohlsson har det. MVH/ |
|
|
NicklasO som jag nämnde i mitt inlägg så finns det andra produkter och det var precis det jag menade som du anger, varför jag valde Sonax till Weber1 är för att det är lättare att hitta och det krånglar inte till det för någon som inte är så van som du och jag är och produkten är lätt att hitta och alla vet vad det är då man frågar och resultatet blir i regel över förväntan, då vi "amatörproffs" putsar så finns numer proffsgrejor även för oss på öppna marknaden men då rådfrågar vi inte om fettfläckar på lacken, då har vi medlet hemma, men jag försöker alltid i detta forum få folk att prova och jobba lite själva och då börja med enkla medel och som ändå ger så bra resultat att det ger mersmak att sköta sin lack näst intill proffsigt mvh Uffe/bildock |
|
|
Ja det är sant. Men jag tror nog Weber med lite träning kan handskas bra med polish med hårdvax. Men jag började ju oxå med sonax polish så varför inte:) MVH/ |
|
|
Såja nu är avtrycket borta. Detta gjordes med rubbing då detta visade sig vara oxid. Tack för alla svar. Mvh Weber1. |
|
|
jaha var det oxid? ja det är ju en väldans skillnad på fettfläck och oxid, det är ju inte samma sak och måste som du gjort behandlas på ett helt annorlunda sätt, då är det inte så lätt att förklara då utgångsläget är ett helt annat än det beskrivna Uffe/bildock |
|
|
Det visade sig att det hade varit någon form av fett typ solkräm, bromsolja eller verkstadsfett som ej hade blivit borttaget omgående, därav det torkade in i lacken, Så det såg ut som ett intorkat fettigt handavtryck. Rekondaren sa att det hade oxiderat och var tvungen att maskinpolera bort det med rubbing. Mvh Weber1. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
