|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Transocean |
Järnrör, järnrör, järnrör!!!! Tillsammans med en billyft en oslagbar kombination. Mitt järnrör av rostfritt stål från Biltema är det bästa och billigaste verktyget jag någonsin ägt. Funkade t o m på en Citroën och kan sättas in om det blir ryska tillstånder med tillhörande kravaller i trafiken :-) Långt före jag bestämmde mig att äntligen skaffa ett äkta järnrör testade jag en elektrisk mutterdragare från OK/Q8 som då kosta ca 400 spänn (detta var kanske 2001-2002?) Skulle bara lägga om till sommarhjul och satte igång utanför macken. Efter två bytta hjul ville dragaren inte längre och luktade bränt. Fick pengarna tillbaka och ett järnrör i näven:-) |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Elektriska mutterdragare är bara för mindre skruvar (tittar man på dess egenskaper i förhand förstår man varför). När man tittar tillbaka efter många års mekande är det två verktyg som man har haft störst nytta av - dessa vinner hands down. - kompressor - mutterknackare Vi pratar inte om dyra saker. - kompressor för 750 SEK (Biltemas 15-24 räcker gott och väl) - mutterknackar 1500 SEK (snåla inte köp en bra) Sköter du sakerna håller dessa i 15 år. Blir en femtioöring om dagen :-) Det finns en stor fördel med mutterknackare mot järnrör, det är mycket mindre chans att dra av en skruv som sitter ordentligt hårt. Drar man med ett statiskt moment så är det mycket lätt att dra av en tex en M8 skruv. Det slående arbetsmomentet från en mutterknackare och skapar korta men väldigt kraftiga impulser i skruven och slår loss skruven. Många tycker en kompressor är overkill. Men jag skulle vilja säga att det bör ingå i basutrustningen. Att kunna koppla in en mutterknackare och använda den har räddat mig i otaliga situationer. Och naturligtvis vet jag inte hur många gånger jag blåst rent både det ena och det andra med kompressorn. Man kan försöka efterlikna det slående arbetsmomentet också genom att sätta en 6-kant ringnyckel runt skruven och håll den förspänt och slå med en hammare på ringnyckeln (förutsätter att ringnyckeln är någorlunda bra och inte är mjuk som en banan och flexar bara). |
| Induktionsvärmare, typ den RIMAC säljer, är svindyr men löser(!) de flesta skruvproblem. Det gäller att se upp, den höga värmen bränner gängorna väldiga rena. Riskabelt att återanvända induktionsvärmda muttrar. Gå inte på för tidigt om muttern är rödglödgad. Den blir lätt avrundad, och det påstås att härdningen i verktyget kan ta skada om det är ett lätt verktyg typ ringnyckel. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med, induktionsvärmare slår det mesta - men även priset slår det mesta :-) Men nu vill jag veta hur det gick för trådskaparen! Kom skruvarna loss till slut och isåfall hur? @Haas : Hur gick det här egentligen? Har ju haft lite tid att fundera ut en lösning ju :-) |
|
Haha, 2008 :-) kom inte ens ihåg vad det gällde för bil ju... Sorry att jag missade helt att skriva resultatet. Men löste sig gjorde det iaf. Men vilken bil det verkligen var kommer jag tyvärr inte ihåg. Runt 2008 känns dock en e39 som en bra gissning..?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.