AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.138

Bultar som sitter fast,hur ska man få loss dom?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle byta fjäderben fram nu i helgen,men kom inte speciellt långt eftersom jag inte kunde rubba dom bultar som håller nedre delen av benet alls...dom sitter verkligen sjuuuukt hårt!!
Prövde de mesta...värmde,hamrade,spraya och tog ett rör på spärrskaftet för att förlänga själva hävrörelsen,men ingenting gav minsta teckan på att de skulle släppa!
Hur ska jag göra för att få loss dom?
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Knacka loss bultarna med hävstång istället för att dra loss. Ta nån stabil hammare och slå bra slag mot hävstången, så att du inte slår sönder bulten.
su
174
super-dan
116i - 06
Tänk oxå på att använda en bra hylsa för bra grepp. Gärna sexkantshylsa för tryckluftsverktyg. Då blir det inte runddraget. Jag har ett ca 60cm långt rör som jag trär på skaftet. Jag kommer numera inte ihåg när jag gick bet sist.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Du vet ingen som har mutterdragare? I så fall, åk dit, försök lossa, dra fast, åk hem, fortsätt.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
mvh Fredrik
Transocean
Jag använder ca 1m långt järnrör och det slår alla mutterdragare. Sist jag inte fick loss en bult visade det sig att jag dragit åt FEL HÅLL! Upptäckte detta när bulten rök...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tack för svaren!
Men när man håller på inne i hjulhuset så är de inte så lätt alla gånger att komma in med typ 1meter järnrör,på en av bultarna skulle de kanske fungera...
Men hur mycket pallar en mutterdragare igentligen? jag tog i så jag va helt röd i ansiktet och ändå visa inte bulten ett enda teckan på att röra sig de minsta.
Mutterdragare kör med "impact" o det är en jäkla skillnad mot en dynamiskt anlagd kraft....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej...är de någon speciell sort eller stryka som är att rekomendera? eller går de bra med vilken som helst?
Ska nämligen iaf köpa en ny då min gamla pajjade i höstas...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
ahh,nu tänkte jag lite fel där :)
Mena ju om de går lika bra med en mutterdragare på el,eller måste de vara en på tryckluft för att den ska orka?
Lite värme är aldrig fel, med en liten smidig gasoltub når man det mesta!

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
En eldriven går lika bra. Fördelen med el är att den aldrig lessnar som en luftdriven kan göra när man har för liten kompressor.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Mutterknackare som ha ett pris på 300-500:- blir man mest förbannad på.Dessa ska orka ca 30-40kg men går oftast bet på en hjulmutter som sitter med ca 15kg.
Mitt råd lägg på en 500hundring till i pris o får en maskin som ska klarar runt 90kg på pappret.
Går man fortfarande bet är det bara gassvetsen kvar.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej...nja,de låter ju inge vidare..
Men är lite tveksam om en mutterdragare kommer palla de iaf,även fast man har en lite dyrare som ska klara mera...fast 90kg är ju ganska mycket ändå :)
Men funderar på om man bara ska åka förbi en verkstad och be dom skruva upp dom,och sen skruva tillbaka dom igen...
Tror ni dom debiterar för en timme?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller mutterdragare så är jag mycket tveksam till 300-500 prisklassen precis som "trucker" säger.

Den mutterdragare jag kan rekommendera starkt är Scorpio YU-1281T Länk
för endast 1375:- inkl moms. Den har 1/2" fattning, twin-hammer teknik, 6.3 bar arbetstryck, 2kg vikt och drar upp till 1350 Nm.

Denna är helt överlägen mest bang-for-the-bucks som jag sett. Jag har själv en likadan och är mycket nöjd med denna. Lossar allt med denna, inklusive muttern till vibrationsdämparen (dragen med 350 Nm i fabrik för 20 år sen).

Med en 25 liters 1.5 hk kompressor kan jag köra mutterdragaren i ca 10 sekunder - ha 10 sekunders vila - köra 10 sekunder och så vidare. Men detta räcker gott - väldigt sällan du behöver köra i mer än 10 sekunder i sträck. Jag vågar påstå att med ovanstående mutterknackare kommer du att lossa skruvarna på 3 sekunder och ha ett stort leende efter (men även fundera på varför du inte gjorde detta tidigare).
Måste hålla med transocean i detta... Järnröret är oslagbart.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst kan ett rör ge högt vridmoment, men om man måste använda förlängare får man också ett böjmoment på hylsan som man slipper med en mutterdragare.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Instämmer med bmw-slangen.

Vanlig gasol tillsammans med en mutterdragare av litet bättre kvalitet som ex. Scorpio eller varför inte slå på stort och köp Ingersoll Rand (IR) eller Chicago Pneumatics. Själv har jag en IR 2135 qti och är mycket nöjd. Javisst kostar en slant i inköp men du köper nog inte så många under en livslängd.

/Z-motor
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej..
Men dom mutterdragare som kostar under 1000 lappen,klarar dom ingenting eller?
Dom ni nämner här ovanför är ju med tryckluft...har själv ingen tillgång till en kompressor,så det är bara någon form av el-variant som gäller för mig.

Ni som använder långa rör,hur får ni in dom under hjulhusen? få in dom kanske inte är något speciellt,men att kunna få en möjlighet att få en någorlunda stor häv-rörelse utan att ta i?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har själv inte sett någon elmutterdragare som närmar sig 1000 Nm angivet moment. Har dock sett 1000W/400Nm för 500kr (Jula om jag inte minns fel) - tyvärr ingen aning hur bra den är i praktiken. Men under 300/400Nm bör man inte gå anser jag - då börjar användningsområdet begränsas rejält.

Har man inte tryckluft och inte tänkt skaffa det kan ovanstående ses som ett alternativ. Men man ska inte ha alltför höga förhoppningar precis som "tucker" säger - man kommer säkerligen stöta på en och annan skruv/mutter som den inte klarar.

Jag själv använder mutterdragare till andra tillämpningar än att lossa stora skruvar som sitter tokhårt. Ibland är det praktiskt att används mutterdragare även till små skruvar som sitter lite illa/hårt då den slår loss skruvar/muttrar (vilket minskar risken att dra av dem/dra dem runda, man inte behöver spänna fast godset som skruven/muttern sitter i på samma sätt, ibland av utrymmesskäl där det är svårt att få plats med en förlängare).
Vet ej om man kan ställa in "steglöst" momentet på en elektrisk mutterdragare, men på en tryckluftsdriven justerar jag det på en sekund med hjälp av en reduceringsventilen jag har kopplat i serie med vatttenavskiljare+dimsmörjaren. Är ju inte så lämpligt att släppa loss 1000Nm på en gammal M8 skruv...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska ge mig på de där i nu i helgen igen...har fått tag i ett långt järnrör som jag ska prova med!
Återkommer med resultat någongång under helgen :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Haas : Löste det sig med järnröret? Eller sitter skruven fortfarande fast? :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.