AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.350

320D svart rökutveckling vid gaspådrag

ve
69
ventus
320D -02
Är det normalt att det kommer svart rök på nya dieselar vid gaspådrag? tror det kommer mest i 2an 3an 4an vid fullt gas....

bilen går som ett skott annars,bara det här med rök,vet ej riktigt om det är normalt

hade en s60 D5 förut och på den var det inget sånt

bimmern har gått 12.000mil
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det nån trimbox monterad?

Mvh
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kan det inte ryka svart om luftfiltret är igensatt med? Annars brukar det ryka om bilen är trimmad t.ex.
ve
69
ventus
320D -02
vart sitter luftfilter på dom bilarna? :) dum fråga kanske,letade men hittade ingen låda direkt :)

sen om den är trimmad eller inte.... körde mot en kompis idag,han har 525:a från 03 med 7000mil på mätaren, drog honom faktiskt,inte lätt men ändå...
Luftfiltret syns här Länk
nr 10 på bilden.

Felande lmm kan ge svartrök. Ryker det väldigt mycket?

På min bil kan jag inte märka någon svartrök när jag kör men en kompis som låg bakom sa att det kom en puff när jag trampade fullt. Men som sagt det syns inte i backspegeln.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mins reflektioner som tidigare 320dA-ägare...

- Körde man en längre sträcka i jämn hastighet och sedan tryckte på gasen för att öka farten så kom det en svart rökpuff. Behövde absolut inte vara gasen i botten för att detta skulle inträffa.

- Med trimbox så ökade svartröken rejält, framför allt vid vanlig körning.

___
//Ulf
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag tror nog din 320d är trimmad.. Känns inte troligt att den ska dra en 525 även fast 03orna bara hade 192hk. Har du E46 eller E90? En E90 kanske skulle kunna haka på 525an men dra ifrån, naej...
ve
69
ventus
320D -02
Det är en E46. Trimmad är den nog,eller så är det något fel på föraren i 525:an :)
Vet faktiskt inte om den är trimmad,men bilen går fint. Ska ringa imorgon förra ägaren så får jag se... Kan säga att bilen rör på sig med 20" och 255 däck som att det sitter 14" på :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du trim med box vilket är det vanligaste på en 320d så går det ju oftast att se i motorrummet.

___
//Ulf
ve
69
ventus
320D -02
Hur ser jag det Ulf? sitter på något speciellt ställe eller..
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Ja det kan ju vara dystrare saker som ex. turbon som läcker olja. lätt att kolla genom att lossa på slangen vid egr ventilen och kolla om det finns olja i slangen.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har samma fenomen med min 320d + trimbox på låg inställning (40%). Röker lite när jag stämplar på lite efter en stunds "jämn" körning på lägre varv och även på fullgas. Slutar ryka när motorn fått upp flåset, även om jag fortsatt har "gasen i botten".

Du kan plocka av den stora motorkåpan och titta efter den främre kontakten på Commonrail röret. Finns det en Y-kontakt som går till en box.. Ja, då är det boxtrimmat! :)

//amullo
---
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

ventus: se amullos svar.

___
//Ulf
ve
69
ventus
320D -02
Hej

Tack fär alla svar!!! Bilen är nog trimmad,känner igen allt det där som amullo skrev. Det är la inget fel i det hela,men tycker att bilförsäljaren borde talat om det. När jag ringde honom idag sa han bara "vaaa,är bilen trimmad" det visste jag inget om... trots att han själv använt bilen :-)

Jag har letat men hittade ingen trimbox under motorkåpan :-)

Mitt nya åk,har rullat exakt 12100mil tror ni det påverkar motorn mmycket,om jag använder trimboxen? Bilen har jag tänkt ha i ca 5-6år och använda varje dag.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ventus:

Be någon mek-kunnig kompis (alt. kunnig verkstad) att kolla efter en trimbox i motorrummet - alternativet är att turbon/nån slang är lite sliten och börjar läcka lite olja - det blir fina rökmoln av bara några droppar olja... ;)

Om du/ni inte hittar nån trimbox, så håll koll på oljenivån nån månad framöver. Om du märker att oljenivån sjunker så byt gärna till en tjock helsyntet (10W-60), gärna Castrol TWS som har exceptionellt bra tätande och smörjande egenskaper; TWS har mycket högre oljefilmsstyrka (ca 3 ggr bättre) än de flesta andra 10W-60 oljor.

TWS hittar du här: Länk Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oljerök är ju inte svart iofs, det kan ju vara en eller flera spridare som läcker också men då borde motorn inte kännas så pigg...

Om den är mappad så syns inget, det verkar nästan så?
olja=blårök.
svartrök= dålig sprutbild/igentäppt luftfilter/
lågt laddtryck(VNT turbo med elektronisk styrning av laddtrycket)/felaktig pumpinställning/etc

vad gäller din fråga:tror ni det påverkar motorn mycket,om jag använder trimboxen?
svar: nope inte motorn eftersom du inte tar ut någon effekt ur den.
däremot så har ju pumpen/turbon och spridarna en viss livslängd och pressas det mer diesel genom systemet så belastar det grejerna mer

Och så har du sotutvecklingen som kan påverka funktionen av VNT
(variabel turbo) pga att sotet sätter sig på axeln och i de spår där turboturbin ska glida

de beror ju på antalet mil du kör ,inte ålder.
om du kör som min Far (8000mil) per år så på 6år har den gått ytterligare 48000mil till = ca 60000mil för din del så javisst. då är det garanterat byte av spridare/pump/turbo nån gång.

min bmw 324td hemsida Länk
ve
69
ventus
320D -02
Idag pratade jag med föregående ägaren. Inte konstigt att jag inte hittade trimboxen :-) det sitter chip i styboxen eller vad han nu sa... chip kommer från någon Jörgen W.... kommer inte ihåg efternamnet. Så därav den svarta röken.

Har en till fråga,ifall någon känner igen symptomen.

Det är en diesel och dom knackar en del,men jag hör hela tiden något kvittrande ljud vid mindre gaspådrag och när jag växlar. Hörs typ som venitler som knackar eller något liknande. Någon som känner igen det här?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste vara Jürgen Weise, han samarbetar med Itsfun - och det är nog Itsfun som har trimmat bilen: Länk Länk

Du kan nog be dem ställa ner bränslet en aning så att molnet inte blir så tydligt.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alltså ändra i mappen så att det kommer lite mindre bränsle, fråga gärna också hur mycket laddtrycket har höjts...

Mvh
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jurgen Weise är välkänd i BMW kretsar och killen kan en hel del. Det finns betydligt sämre personer man kan vända sig till.

Ring och prata med It´s fun om mappen som sitter i bilen. Om inte annat så kan säkert Qvarnis svara på några frågor runt trimmet ifråga. Jag var väldigt nära att låta dem chippa min bil också, men det blev box istället, just för avmonteringens skull.

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.