AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
468

för högt HC värde?

Hej! Jag har för höga HC avgasvärden på min 328- 95:a. Någon som vet vad det kan vara? På regestrerings beviset står det något om dispenser och avgasrelateradevärden. Har dom högre gräns i Tyskland för Co halt och HC värden?
Min bil hade hel-vilda HC, OH lambda-värden. Det var lambdasonden som hade gett upp. På besiktningen sa killen att lambdasonden brukar ge upp vid 14k mil.
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
För högt HC värde får man om avgassystemet läcker, katen är kass, lambda sonden är kass och man kan även få det om det var länge sedan luftfilter o tändstift är bytta. En kul grej till man får ett lägre värde utomhus så om man hamnar just ovanför gränsen så begär en mätning utomhus det är ju trots allt där bilen ska vara. Det där med lägre värde ute tror jag har att göra med att man inte har nån förbenad slang på avgasröret eller nåt sånt.
djhenk
Hej, hade precis samma problem som Jönsson. Mycket riktigt var det min Lambdasond som hade vinkat ajöss. Rickard, ganska kul att du nämnde 14k Mil. Min bil hade precis passerat gränsen när sonden dog.
=) Nåja, ingen kostsam reparation iallafall, så upp med hakan!

...Kör försiktigt i trafiken! Det tjänar försäkringsbolagen på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.