AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.449

läcker in vatten, e30?

Ti
608
TimS
325i -88
jo när jag häller vatten i luftintaget under framrutan så kommer det in vid fötterna där jag sitter

är det rost hål eller kan det vara ngt som är täppt? hur kolla smidigaste?

har öppnat gallret o försökt kolla men det ser inte ut att ha rostat ngnstans..

mvh timmy
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det ska finnas en dränerings slang där som går genom bilen om jag inte missminner mig den kan va dålig .

Sök inlägg har läst om det här på forumet nånstans

Henke
M som i Motor
GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Kolla om det kommit löv eller annan skräp i dreneringen. Detta tror jag är ganska vanligt (i alla fall på andra bilar). Sätter dreneringen igen/ flödeskapaciteten minskas, hinner inte vattnet rinna undan ordentligt och då måste det ju ta vägen någon annan stans... Om du öppnar till luftintaget och häller på nytt vatten, kan du då inte se att vattennivån stiger för högt och att det rinner över någonstans? Det tycker jag att du borde kunna göra.

Bara en gissning, men jag tror den är rätt bra... ;o)

Lycka till!

//GT6

Ti
608
TimS
325i -88
vart sitter dräneringenröret igentligen? mer exakt, bild?

när ja öppnade luftintaget så låg det vatten där i, nivån var inte alls hög men det verkade inte vilja ta vägen nånstans heller..

vart ska röret leda? kan ju hälla i vatten o kolla ifall jag ser att det droppar nånstans där det ska rinna ut?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Rost.

Syns vanligtvis inte från utsidan, men om du river ut mattor, och all isolering på innsidan av torpedväggen, så hittar du rost.
Det är därför i princip alla E30 är blöta under mattorna.
Dreneringen sitter vid sista tändstiftet, en uthängande gummiflärp.
Ti
608
TimS
325i -88
min matta är borta.. och det är när jag häller vatten in i luftintaget vid torkarbladen som det kommer in vatten. det rinner ner en liten stråle på väggen där man vilar vänster foten typ.

det komemr alltså in på samma ställe när det spöregnar ute och bilen står stilla, inte mkt men man ser att det runnit vatten där.

dräneringen isåkare pratar om är väl inte samma som jag vill åt, eller?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo det finns bara den dräneringen från diket.

Har du dragit bort isoleringen åvanför pedalerna ända upp.

Jag och polaren har precis samma problem, och det är rost.
Ti
608
TimS
325i -88
aah okey.. tänkte fel.. tänkte att dräneringen började där du sa att den var.

får ta o kolla ifall den är täppt och även kolla rosten du nämner

hmm isoleringen.. aa allt ska vara borta, eller ialf hela golvet är borta.. vet inte om det finns mer precis nedanför instrumentpanelen o uppåt?

hur komemr jag åt där rosten kom på din? måste ja ha bort instrumentpanelen?
Ti
608
TimS
325i -88
okey jag kollade upp nu bakom ratten vid pedalerna och den isoleringen där som är gul sitter kvar. det är där under som vattnet kommer på vänster sidan.

testae även dräneringen och den funkar som den ska.

isåkare hur bär jag mig åt för att lättast komma åt?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För 20 år sedan hade jag exakt samma problem på en E30, då var det en kabelgenomföring som inte var tät. Jag vet inte vilken, men det kan vara värt att kolla upp.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har inte löst problemet själv, men för att seriöst komma åt och laga är man nog tvingad att riva ur instrumentpanelen.

Polarens polare hade gjort det på sin M3a, och det var tydligen ett helsike att få bort den.

Du kan ju ta bort luckan bakom motorn och kolla så det inte läcker in runt kupefläkten, men den sitter ju i mitten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.