|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Världsmästare på att förbruka spolarvätska bör vara Alfa 156TS. En dunk räcker nätt och jämnt till 1 sprut. |
|
|
Jag fick detta fel för ca 2 veckor sedan. Märkte att spolarvätskan tog slut trots att jag bara spolat 1 gång på 1 månad. Jag fyllde på, eller snarare verkstan fyllde på när bilen servades, och sedan vips efter en vecka var det slut igen. Under den veckan kunde jag klart och tydligt se att marken kring höger framdäck var blött. Verkstan kollade och hittade någon fördelar pump eller möjligen fördelningsgren som läckte. 420 SEK för prylen och cirka 500 för arbete så var det fixat. Om intresse finns kan jag kolla exakt vad delen hette. Ciao, CW |
|
| En sak till, vill man inte att strålkastarspolning skall användas så kan man, innan man spolar, sätta vredet för ljuset i "O-läge" enligt verkstadskillen. | |
| Bra tips CW, vet du om det gäller E46 också eller bara E9x? | |
| Vet tyvärr ej om det gäller E46 men kan vara värt att prova. | |
|
CW, jag har samma problem som du hade (325 M paket E90 -06) fast min läcker från båda strålkastarmunstycken!!! Vet du om verksataden du lämnade in bilen plockade ner kofångaren eller dom lyfte upp bilen och lagade den för ca 500:- En verkstad i Malmö vill ha ca 1350:- för 1,5h jobb och då måste dom plocka ner kofångare säger dom för att komma åt ev läckage!! |
|
| Sasojov, tråkigt fel eller hur!? killen på verkstaden sa till mig att de inte behövde plockade ner kofångaren. Är inte säker exakt på hur de löste det men som jag förstod det så var det, som jag skrev ovan, någon form av grenkoppling på vägen till munstyckena. Vill du benchmarka mot min verkstad så PMa! | |
|
Det är en så simpelt och inget allvarligt fel men det ska bara inte vara så CW!! Verkar som dom flesta verkstäder vill gå den dyrste vägen till att fixa felet! Men jag har min aning att det går att fixa det bara genom att hissa upp bilen och fixa det underifrån! Tror det är en backventil som läcker, för att det rinner (inte droppar) spolarvätska från både vänster och höger sida vid kofångaren. Tror att spolarvätskan rinner utanpå längs med slangen som kopplar samman strålkastarmunstyckena! Eller kanske någon har en annan teori? |
|
|
På min bil läckte själva strålkastarspolaren, tror inte det finns någon utvändig backventil utan den sitter nog inbyggd i själva spolaren. Man behöver inte ta bort kofångaren man kommer åt den uderifrån, även om det är jä--t trångt. Dra först upp strålkastarspolaren och ta bort täckbrickan, hissa upp bilen och skruva bort plasten som sitter med 6-8 skruv längst ut i hörnet under kofångaren. Spolaren sitter i två plastsnäppen som måste böjas bort innan man kan dra den rakt neråt. Man kommer åt dessa snäppen från hålet där täckbrickan satt med två långa smala skruvmejslar. Slanganslutningen sitter med ett vitt plastclips, ta bort detta och dra ur slangen. Jag köpte en beg. för 300:- vet ej vad en ny kostar, men det är ingen skillnad på vänster eller höger. Men du kan ju börja med att skruva bortplastbiten under och kika in, då ser du om det är själva spolaren eller slangen som läcker. Lycka till. |
|
|
Efterssom jag bytte spolarmunstycket idag på förarsidan på min 325i Touring -08 så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter... Inga större problem att göra från motorrummet, på förarsidan måste man dock skruva bort luftfilterboken men den sitter bara på 2 skruvar, 1 sladd och en slangklämma... sen kommer man åt med handen, snäppfesterna som sitter på pumpen tar man bara en sida i taget med en liten skruvmejsel... det svåra är att man bara får ner en hand i taget... dvs skruvmejsel i samma hand och känna sig fram till klipsen... detta tog för mig ca 10min pill o jag har typ storlek 8 i meckhandske... slangen sitter med en vit klämma men den ser man när man fått lös munstycket... passagerarsidan är lättare, den kommer man åt utan att plocka bort någonting... Tack för mig! Magnus |
|
|
Min läckte med bakom kofångaren. Fick det dock åtgärdat på garantin av bmw. Verkar vara känt fel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.