AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.496

Hur mkt förbrukar ni spolarvätska? (e90)

Sida 1 av 2
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Jag har en fråga till er som kör E90 modellen ang spolarvätska. Hur ofta får ni fylla på behållaren? Jag har då ALDRIG varit med om en bil som drar så mycket spolarvätska någonsin!! Det är inte så att jag hänger på spaken varje dag, utan precis tvärtom, så lite som möjligt med tanke på hur skiten bilen blir av spolningen. Jag fyller på nästan varannan eller var tredje vecka. Nu när det blivit varmare slänger jag bara på vatten för det är då inte lönt att hälla 4 liter varannan vecka! Drar BMW så fruktansvärt mycket vätska eller läcker biljäveln? Jag har då inte märkt några pölar under bilen iaf.

Hade en -04 Audi A4 som jag ägde 3år där jag fyllde på MAX 3-4 gånger under den tid jag ägde den, alltså på 3-4 år. Men det här har jag aldrig sett maken på så mycket som BMWn dricker.

Någon annan är jag som är med om detta?
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Fyller på kanske 1gång per sommarsäsong.
Vintern kör jag inte med bilen, så jag vet inte.

Men det låter väldigt mycket. NÄr du spolar, spolar du lyktorna också?
Lyktorna spolar som fan.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Tycker det går åt en del på vintern. Misstänker lyktspolningen för det.
Går inte att stänga av fram. Inte hjälper det att sätta ljusvredet i olika lägen.
Dyr bil vill va fin i nyllet at all times.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Ja den drar massor med spolarvätska.
På "saltiga" Skånska motorvägar tar det snabbt slut........

På E46'an kunde man ju slå av ljuset när man spolade för att stänga lyktspolaren, men det verkar ju inte fungera på E90. Dumt!
Trist även på sommaren när man INTE vill ha nytvättade bilen nerspolad med spolarvätska....

Det går tyvärr inte alltid framåt med utvecklingen.
Det borde bara vara att rycka strömkontakten till lyktornas pumpmotor...Har samma "problem" på min Passat, spolarvätskan tar slut på nolltid om man har strömkontakten ansluten till lyktspolningspumpen...
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
på e46 kunde man rycka kontakten till lyktspolningen via motorutrymmet.

Men E90 har jag inte hittat nån, jag har inte letat så nogrann heller dock.
Mina E90 drar mindre spolarvätska än vad E46:orna gjorde.
Jag klarar mig länge innan jag behöver fylla på.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
På vår E60 stänger jag av ljuset helt och hållet, när jag spolar för att slippa att huven blir helt nerdränkt i spolarvätska...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Bra men då e jag inte ensam om det. Visst går det att slippa spolningen på lyktorna om man vrider om till "0"-läget...funkar på min E90 iaf. Aja då e de inte mycket man kan göra än att spola när det är dagsljus och försöka låta bli på sena kvällar så man kan se nåt hehehe

Tack gubbar för alla svaren!
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Jag har en E46 men jag brukar trycka snabbt på spolningen för att undvika på lyktorna, får göra de snabbt flera ggr för att det ska komma en del på rutan.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Själv så har man bara ryckt säkringen till lyktspolningen mkt enklare än att hålla på med kontakter o.s.v tycker jag iaf =)
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Jag har precis konstaterat att min e90 320 läcker spolarvätska. Jag tyckte med att den drog alldeles för mycket. La en bit kartong under bilen för att få det bekräftat. Ska ta kontakt med bmw om detta på måndag så jag får det fixat.
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Vart sitter den säkring, ska också rycka ut fanskapet :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Min bil började plötsligt förbruka spolarvätska i hög takt. Det visaede sig bero på läckage. Den skall repareras nästa vecka.
Eftersom Chili också råkat ut för detta kan det vara värt att se om bilen lämnar våta fläckar efter sig då den står parkerad.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Lyfter denna tråden.

Ni som råkat ut för läckage:
- Var har det visat sig?
- Hur åtgärdades problemet?

Tror nämligen min bil har gått och blivit inkontinent på gamla dagar.....
Det verkar samla sig vatten inne i stötfångaren/skärmen vänster fram som efter hand står och droppar ut.
Verkar INTE vara kondens från AC'n.

Tänkte man kanske kunde spara några tusenlappars felsökning om det är ett känt fel....

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
325iM Cabrio -92 "Under uppbyggnad"
116i M-Sport -15
Spolarteleskopen till lyktorna brukar kunna läcka.
Bayer_Aleks
Det gjorde dem på min, därför droppade den min behållare tom snabbare än normalt
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej,

Ett intressant inlägg... Jag vet inte hur ni resonerar kring frågan i övrigt, men när jag körde extremt mycket i tjänsten gjorde jag följande saker:

1, Tvättade bilen ofta
2, på sommaren spolade jag ganska lite, utan stannade hellre och gjorde rent rutan på en mack.
3, När jag spolade, så körde jag aldrig enbart vatten! Detta eftersom alkoholen löser smuts och skit, vilket minskar slitaget på rutan. Snarare risken att få med grus och skärp som repar.

Under den här årstiden borde bilen förbruka väldigt lite spolarvätska enligt min mening. I övrigt lägger jag hellre 30kr var tredje vecka än att byta ruta vartannat år.

Må väl!

Hejs!
Gunget
Har aldrig reflekterat över att E90n konsumerar mycket spolarvätska! Dessutom har jag köpt sommarspolarvätska nu till sommaren (4 kr/liter). Antar dock att man i princip kan blanda sådan själv. Tror det är typ vatten med lite Yes i, den har inget frostskydd och torde således inte innehålla alkohol....
BM
23
BMW-08
320dt -08
Hej!
Med en liten lätt touch på spaken så får du endast en lätt dusch på vindrutan.
Men du får slå på torkarna manuellt.
Fungerar bra om man inte vill grisa ner motorhuven eller slösa på spolarvätskan.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Tyckte min e46 solade så in i bomben på strålkastarna till ingen nytta så nu när jag köpte E91 så valde jag en bil utan strålkastarspolning.

Dumt tycker väl vissa, jag tycker mig inte behöva det, med vanlig halogenlampa så smälter snön bort från lyktorna utan hjälp från spolarvätskan.

Hade man haft Xenon hade man ju dock varit tvungen att ha spolning på lyktorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.