AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.393

Är det möjligt på något sätt att byta plats på stolarna i bilen?

Är det möjligt på något sätt att byta plats på stolarna i bilen...jag menar: flytta förarstolen till passagerarsidan och vice versa. jag menar skruva isär stolarna för att sedan montera rätt så det passar på var sin sida.

varför: för att jag vill att stolarna ska slitas jämnt. Det är läderstolar i bilen och bilen är 7 år gammal. passagerarstolen är som "ny" och förarstolen är också oskadd men mera använd och man ser skillnad.

stolarna är EJ elektriska.

e39,528 -00
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Rent teoretiskt går de nog att flytta skinet såvida det inte är hål för svankstödsjustering mm i sidorna.

I praktiken låter det otroligt besvärligt.

Du har ju skinstolar de är hållbara, sköt om skinnet ist. Reconda upp stolarna så ska du se att de blir som nya båda. 7 år är väl ingenting. Skinstolarna i min 93a är som nya, skin är otroligt slitstarkt men de kräver underhåll.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har gjort det på tre bilar och det var inga stora problem. Bilarna var 3.0S -72, 630 CS -76 och SAAB 900 från mitten av 90-talet.

Skenorna behöver säkert flyttas så att dom sitter på sina "gamla" platser i golvet.

Har man något reglage på ryggstödet (svankstödet på SAAB:en eller framfällningsmekanismen på 630:an) hamnar dessa mitt i bilen vilket brukar kunna fungera hyfsat. Alternativet är att flytta ryggstöden så att de sitter på sina "gamla" platser.

Jag har också (på 3.0:an tror jag det var) flyttat hela sätet till sin nya plats utom fällmekanismen med sitt vred (som man lutar ryggstödet med) som fick sitta kvar på sin "gamla" plats för att vredet skulle hamna på samma plats (mot dörren) som innan flytten.

Så det är bara att plocka bort stolarna och se hur det ser ut och eventuellt vilka grejor som går att flytta mellan stolarna.
Generellt så skall man komma ihåg att bilfabrikanter inte gilla höger- och vänstervarianter som är olika eftersom man då får två detaljer att konstruera, köpa in och hålla reda på i stället för en. Därför kan man chansa på att åtminstone sittdelen och ryggstödet är lika och då kan man säkert på något sätt flytta dom mellan höger och vänster sida av bilen även om vissa beslag kanske måste bytas mellan stolarna så att de sitter kvar på sitt "gamla" ställe i bilen.

Per L

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Enligt realOEM är det olika ramar för v/h stolar. Men det är samma stoppning/överdrag. Så frågan är väl hur besvärlgt det är att demontera överdragen från resp stol ocg återmontera.

Pers lösning har även jag använt på äldre bilar men jag tror inte att det fungerar på E39 att få stolsjusteringen in mot mitten. Dessutom sitter bältesinfästnigen i stolen på e39 och det blir underligt att fästa bältet på sidan utåt dörren:)

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tog av överdraget på en Saab 9000 jag hade, det var ett rent h-e att sätta tillbaka det... Fick ge ersätta vissa metall-clips med kraftiga buntband då det i stort sett omöjligt att få dit dom.
Nu vet jag inte hur det ser ut på en E39, men det finns ju risk att det är lika krångligt.

Mina bilar: Länk
här följer bilden på hur det ser ut...så kanske det går att behålla ramen på plats men flytta bara på lädersäten/ryggstödet

[IMG]Länk
fr
176
frejo
535iA -98
Jag har förvisso komfortstolarna men när jag frågade på BMW om det var möjligt att byta höger/vänster fick jag svaret att det inte var möjligt. Jag skulle nämligen gärna göra samma sak...
Länk kolla "seat swapping"

Om du gör ett försök med att rotera stolar, berätta gärna om resultatet. Funderar själv på om det är möjligt. Har sportstolar med minne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har ingen sensormatta i förarstolen för aktivering av passagerairbagen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
till "hasso"

så det betyder att det ska inte gå att byta på stolarna pga sensor till airbag eller? ...tänkte inte på det alls.
Sittdyna och ryggstöd från en högerstol: Länk

Fullt görbart alltså. Sittdynan tog jag loss från en 96:ans högerstol som jag köpt begagnad och klädde på min befintliga 98:ans vänsterstomme som hade skadat tyg. Det var lite pyssel och stenhårda metallmärlor att brottas med men det gick. Sensormattan blir kvar på högerstolens stomme om jag minns rätt.

Ryggstödet var löjligt enkelt, tar man bort bakstycket och släpper på ett par fjäderbelastade spärrar i nederkant så lossnar ryggstödet och kan dras upp. Går på några sekunder. Det kan sedan enkelt tryckas ned i den andra stolsunderdelen.

Nu hade denna stolen ingen värme, men jag tror inte att det komplicerar saken alltför mycket om det finns. Det borde rimligen finnas ett kontaktstycke mellan sittdyna och ryggstödsdel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.