AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.158

Hur många avgasrör behöver man egentligen?

Sida 2 av 2
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
lilla_sexan: Inte helt sant att det optimala vore ett avgassystem per cylinder. På en sugmotor använder man avgaspulser från en cylindrar för att hjälpa avgaser ur en annan. Just denna princip utnyttjar man till max på en F1-bil.
Turbomotorer är inte lika känsliga så där försöker man att maximera gashastigheten i grenröret istället.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Hehe, fick mig att tänka på en überpimpad Renault Clio jag såg på Blocket nyligen. En helt vanlig 1,2-liters, som han hade klämt dit 4 överdimensionerade avgasrör på. Jättekul, rören måste ha större diameter än cylindrarna i den bilen.
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
J.Dredd: Mjo, utan att vara nån expert alltså, det är jag verkligen inte, så är ju den effekten man är ute efter på alla optimerade avgassystem. Men det låter extremt komplicerat att man korsvis skulle använda resonanser mellan cylindrarna. Å andra sidan är det F1 vi snackar om... :) Men jag har personligen lite svårt att se hur det skulle fungera utan att cylindrarna dessutom interfererar med varandra ungefär lika mycket. Något man inte behöver tänka på med ett rör/cyl.

Min teori är att det inte är så man tänker när man gör systemet heller, ett F1-system ser ju ut som ett enda stort extraktorgrenrör i princip och ett sådant designar man ju som en uppsättning lika långa rör.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
lilla_sexan: Det är inte så komplicerat som man tror! Dock så optimerar man ju dessa pulser vid ett visst varvtal. Pulserna rör sig med ljudets hastighet. Det man gör är att räkna ut hur långt primärrören ska vara för att vid ett visst varvtal timea in precis så att pulsen från en stängande avgasventil lagom hinner ner i kollektorn och upp till nästa cylinders avgasventil som precis öppnar. Dessa beräkningar görs på alla extraktorgrenrör av rang. Att alla rören är lika långa är ju en förutsättning för att detta ska fungera.

Skulle man ta bort extraktorrören på en F1-bil så skulle man troligtvis tappa över 100hk. Så viktigt är rätt byggda grenrör i en sugmotor av den kalibern.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.