|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
FredricF |
Dax för en lite teknisk fundering om nåt som jag grunnat på i några år. Prestandabilar (540, M5 etc) brukar ha 2 eller flera avgaspipor medan "enklare" modeller som 520 bara har en. En barnslig tolkning skulle kunna vara "fler avgasrör - snabbare bil". Det är i och för sig logiskt, med mer avgaser att evakurera behövs mer rör, eller i alla fall mer area, och det är här jag funderat. Om man dubblar antalet rör så kan man dubbla avgasmängden (dvs effekten) utan att öka tryckfallet men samma sak man man uppnå om man ökar rördiametern med endast 20% (enligt den s.k. Poiseuilles lag som säger ungefär att tryckfallet är inverst proportionellt mot diametern upphöjt till fyra). Så frågan är, är alla dessa rör bara utsmyckning eller finns det en mer seriös tanke bakom? Jag har ingen formell utbildning i fluidmekanik så kanske är inte Mr. Poiseuilles lag tillämplig. Eller så har det med ljuddämpning att göra. Nån som vet? /Fredric |
| På V8or brukar man ju ta ett avgasrör från höger sida och ett från vänster sida, 4cyl per avgasrör alltså. Men på en 5-cyl volvo ser det bara larvigt ut. 2 till ena o 3 till andra? | |
|
Två mindre rör flödar bättre än ett större. __ Min bil: Länk |
|
|
Antalet avgaspipor är otroligt viktigt och visar direkt hur snabb bilen är...åtminstonde är det så enligt min 4-årige son. Man får ju skilja på avgasrör och avgaspipor. Finns ju massor med bilar som bara har ett avgasrör men som avslutas med dubbelpipor. Antalet pipor och även formen på dessa är styrs till stor del av modet för tillfället medan antalet och utformingen på rören under bilen är något som kan påverka prestandan. ___ //Ulf |
|
Njuren |
Ang pipor, tex 520 och 540 (E39) med Mpkt har likadana pipor bak, skiljer sig avgassystem i övrigt på något vis? Mvh |
|
Det är ett modenyck . För att få ut mesta effekt ur en fyrtaktare ska alla cylindrars avgaser samlas i ett rör för att få ett motstånd på avgaserna. Detta krävs vid höga effekuttag. Kolla in kawa zx10r 188 hk 1000cc den har inte fyra ljuddämpare. |
|
|
Programmer: Ja och är man litet mer än 4 år (säg 18-25) så funkar det även med att byta ut sista decimetrarna på avgassystemet mot ett rör modell "stuprör"! Skithäftigt! Tycker i alla fall en del! Per L |
|
FredricF |
Mugge: Intressant teori. Den tycks emellertid inte ha speciellt starkt stöd inom fluidmekaniken. Troligen är det väl så att antalet avgaspipor bestäms av marknadsavdelningen och inte av ingenjörerna. Har sett det förut. Avgående dessa stuprör som en del har på sina bilar så finns det väl visst fog att dubbla diametern på avgasröret om man trimmat motorn till 16 gånger högre effekt. Det är inte utan att man misstänker att en del fixar avgasröret först..... ;-). E60 M5 har ju fyra pipor, skitfränt! Men vänta nu, det är ju en V10a. Det blir ju lite underligt och kollar man RealOEM.com ser man att det är två rör hela vägen bak till precis före slutdämparna där det delas upp i fyra. Det är inte utan att det känns lite fånigt. /Fredric |
|
Jag håller med marknadsavdelningen när de sätter 2 lagom stora pipor istället för ett stuprör. Ett 4" rör bak på bilen passar möjligtvis på en hummer eller något större. På mindre bilar är det snyggare med flera små rör. Sen är det inte särskilt tufft med 4 pipor där det bara ryker ur de 2 på vänstersidan. mvh Tomas |
|
|
Den Lancia A112 Abarth jag hade på 90-talet hade dubbla utblås bak! Häftigt! Dock blev det bara svart i ena röret! Det andra var inte ens inkopplat. Det var ett blindrör! Men häftighetsfaktorn var hög! Per L |
|
|
Tittar man på rejält trimmade muskelbilar från USA t.ex med saftiga 6 eller 7-litersmotorer monteras normalt ett H-rör direkt efter downpipesen under bilen långt fram för att jämna ut trycket mellan de 2 avgasrören Många andra V8/V12-bilar har också sammankopplade rör under bilen som ev sedan delar upp sig igen innan slutrören bak En hel del V8 utrustade bilar har ändå bara ett slutrör Men jag tror det är mest designmässigt som är det som avgör slutrörens utseende och antal. Min 735iL hade 2 rör bak (en på varje sida), men man såg dom inte förrän man lutade sig in under bilen bak Folk har fått för sig att många rör är häftigare bil så då blir det ett rent designmässigt utseende som styr Att bygga om en Volvo V70 AWD (gamla modellen) till dubbla slutrör har ju absolut inget med prestanda att göra t.ex |
|
kilroy |
Antalet rör är mest en utseendefråga. Självklart ser det bättre ut med 4 pipor än 1... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
Transocean |
WRC bilar har ett rör. F1 kör med två rör. |
|
Min 520i Länk BMW CS #5206 |
|
|
christer: Går den bättre nu med 4 rör ? ;-) Min Cadillac STS hade 4 rör och gick kanon men det var inte på grund av rörens antal i alla fall ! Berodde mer på V8:an på 4.6L och 305hk. |
|
|
"WRC bilar har ett rör. F1 kör med två rör." Att WRC har 1 rör är ju rätt naturligt eftersom man bara får ha en och bara en turbo. Att F1 har två har mest med aerodynamik att göra nuförtiden. Kolla på sextiotals-F1or, t.ex. Ferrari 312, där kan vi snacka ormbo... Länk Men det är ett intressant ämne. Det handlar ju om en kompromiss mellan vad som är optimalt och vad som är praktiskt. Det optimala torde vara att varje cylinder har en eget avgassystem, helst ett rakt avstämt rör. Men sedan ska det till ljud- och avgasbestämmelser, vikt och plats och andra petitesser. ;) En V8 med 8 uppsättningar rör, 8 kattar och 16 ljuddämpare borde nog vara rätt opraktiskt, milt sagt. Men det mest kompromisslösa för max effekt finns ju exempel på: dragracebilar, t.ex. Top-Fuel. Sen att mycket av dubbla/fyrdubbla-hejsanhoppsan i vardagsbilar bara är kosmetika, betyder det inte att det måste vara det. |
|
tornet |
FredricF: hahaha :) *high five* mvh tornet |
FredricF |
lilla_sexan: Fin film men vad är det för röd pryl som ser ut att sticka ut bakom bilen? Startmotor? /Fredric |
FredricF |
christer silvén: Var och en blir salig på sin fason men är det inte manligare med _ett_ stuprör än fyra sugrör? Fast det är ju tycke och smak förståss. Personligen är jag ganska tilltalad av tanken på att bygga om min 540 till ett enkelsystem efter kattarna. Givetvis med lite grövre rör än original men inte "stuprör" (det ser ju lite fjantigt ut). Frågan är om det låter sig göras utan att länsman och/eller SBP blir sådär tråkiga som dom kan bli. /Fredric |
|
En Top Alcohol har ju inte mycket till avgassystem trots några tusen pållar. Däremot en racingtruck med sina 15000nm har en ganska vuxen pipa. Förmodar att det beror på bullret till viss del. Har själv kört lastbil där pipan gått av strax efter turbon. Tappade lite bottendrag annars ingen större skillnad. 4pipor är till för att man ska känna igen sin bil utanför ica =) M5 - sådan husse sådan bil |
|
|
Jag har sett en bild på en Ferrari BB 365/512 med 6 blås :) Den tillhörde en av skaparna till Asterix. Härom dagen körde jag bakom en E61 M-pkt och såg i ett läge rakt in i avgasrören. Det vänstra såg ut att sluta med en blank vägg en liten bit in medans det högra försvann in "i mörkret". Kan det vara så att det är fusk även på en del av dagens bilar? "BMW six appeal" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.