AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.559

Tjocka vakumslangar på insuget till e30... Går de att plugga, eller behövs de?

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej,

Vet någon vad de slangarna används till? Slangarna sitter baktill (=högersidan) av insuget, uppe på motorn och nära varandra. De går båda över på andra sidan motorn och är inkopplade på olika ställen, mot 3-4st andra slangar och ansluts mot gummibäljen, innan gasregleringen...

Den bakre av de båda slangarna, som sticker upp mest uppe på motorn, ser ut att påverkas av en "fet" inställningsskruv (inskruvad bakifrån, i det rör där slangarna sitter infästade) av någon sort. När jag tar loss den slangen ser jag bakänden av regleringsskruven... skruven täpper NÄSTAN till hålet, men inte riktigt. Tar jag bort båda slangarna och blåser i det bakre hålet hör jag att det "pyser" i fästet där den främre slangen suttit. Vad är detta?

Går det att ta bort slangarna (tjocka som vanliga 1/2" trädgårdsslangar) och plugga hålen, eller är det riska att något havererar då?

Har sökt på både "insug" och "vakumslangar" i detta forum, men inte hittat något svar.

Tänkte meka vidare i morgon och skulle uppskatta ett svar innan dess! :o)

Mvh
//
Matts / GT6
GT
107
GT6
Visst ja... Glömde tala om att motorn är 320i -85. Det kanske är av betydelse för svar. :o) -Sorry!
E2
50
E28Danne
325ik -89
Kommer inte riktigt ihåg hur alla slangar sitter o är kopplade såhär i huvudet. Men vill ju starkt minnas att nån av slangarna är iallafall till vevhusventilationen, och tar hand om de farliga gaser som bildas där. Dessa gaser sugs in och förbränns i motorn så att de inte kan göra nån skada. Så den är ju ganska viktig. Sen en annan är till bromsservon, som hjälper till att öka bromskraften i pedalen.
Men visst, vill man, så kan man alltid riva bort allt, frågan är hur mycket man vill tumma på säkerhet och komfort. Jag själv, hade aldrig gjort det....

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Man kan väl anta att samtliga slanga finns där av en anledning. Jag skulle själv aldrig godtyckligt börja plugga slangar för att de "antagligen" inte behövs.

Om de är spruckna på din bil råder jag dig att byta dem mot nya original.
De kostar ca. 50kr styck M.a.o. endast ett par hundra för samtliga.

Mvh Carl.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Och den feta skruven som du nämner justerar du tomgången med.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
GT
107
GT6
Tack för svaren!

Carl L skriver precis så som jag gissade att någon skulle svara... "Dom sitter där av en anledning", eller "Man har nog inte satt dit dom för skojs skull", Osv. ;o) Nu var det inte den typen av svar som jag ville ha. Men okay då, det är såhär:

Motorn sitter inte kvar i orginalbilen, utan är överflyttad i en annan bil (Triumph GT6). Jag har gjort ett scoop till bilen, för att få plats med motorn. GT6:an är en betydligt mindre och lägre bil än BMW 320. T ex var kylaren för hög, så jag fick anpassa för en Alfa-kylare osv. Bilen går att starta nu och jag har testat att växellådan fungerar, även om det bara var i garaget ännu så länge.
Men.. Scoopet sticker upp för mycket och ser klumpigt ut. Utseendet av ett lägre scoop blir svårt att få snyggt pga dessa slangar som sticker upp. Jag behöver sänka gasregleringen på vänstersidan också, då den också sticker upp för mycket, men det ska nog gå bra (även om det är otroligt trångt om plats under motorhuven).

Vakumslangen till bromsservot har jag redan pluggat, då jag idag inte har ngt bromsservo...

Nu vet ni varför jag frågar. Informationen om hur insug och vacumslangar har jag svårt att finna, både i literatur, på nätet och i detta forum.

Intressant det där som Trucker skriver, om tomgångsregleringen! Kan det vara så att man ändrar vacumflödet på något sätt, då jag ju faktiskt ser skruven genom hålet efter slangen. Ju mer man skruvar in skruven, borde man ju minska flödet... Den andra slangen, den som sitter framför, påvekas inte av inställningsskruven. Skruven når inte fram dit. Undrar vad den används till? Vad tror ni slangarna är ivägen och skulle behöva trollas bort! Går det att hitta ngn info över detta någonstans, eller finns det någon på detta forum som vet?

Tacksam för flera svar!

Mvh
//Matts

värmen till spjällhuset är bara att plocka bort... sitter på vänster sidan. bara att koppla ihop.
samma med vevhus ventilationen... men plugga den i spjällhuset men inte i ventilkåpan. låt den ligga öppet eller sätt ett litet filter på en och göm den... vem vill ha in den skiten i insuget...
just det den sista är tomgångsmotorn... kan va bra o ha...
E2
50
E28Danne
325ik -89
Fredrik_325
Om det är en 320 -85 så är nog styrsystemet L-Jetronic och har då ingen tomgångsmotor.

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
ahh... missade det... sorry...

GT
107
GT6
Misstänker att det fortfarande är dumt att plugga slangen...

Är det ett konstant flöde genom slangen, eller ska det bara hålla emot, med ett visst tryck? (Vad jag fiskar efter är om slangen går att byta ut mot en betydligt tunnare/flexiblare slang, som kan böjas mera och läggas på sidan av insuget)?

Det är L-jetronic, precis som Danne och Fredrik gissat...

du ska inte plugga någon!!!
koppla ihop spjäll värmen och låt vevhus vent ligga lös under insug... sen pluggar du spjällhuset....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.