AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
827

Ska verkstad montera loss del för lackering el. ej?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej,

Jag skall lämna min kofångare för omlackering då det slarvades lite. 1:a gången så monterade bmw-verkstaden ner kofångaren så jag kunde använda min bil. Kofångaren lämnades till närliggande lackerare.

Nu reklamerade jag lackjobbet och fick veta att jag kunde vända mig direkt till lackeraren för att få det omgjort. Lackeraren vill at tjag lämnar bilen, men jag sa att jag måste ha den, och nämnde att jag helst vill att man monterar av kofångaren, o kan de inte montera ner den så åker jag till bmw som gör det åt mig, då bad han mig vänta lite o prata med chefen, han nämnde då jag kan få en lånebil istället. Det nämndes också innan i samtalet att de ska montera ner fångaren.

Jag känner på mig att man kanske inte kommer montera ner fångaren utan maskera. Då undrar jag är det något som bör göras? Själv så tycker jag man borde det för bästa resultat. Kan jag kräva det? Eller blir det bra resultat oavsett montera ner den eller ej?

Skarven mellan fångaren o övrig kaross är några millimeter så det bör gå att maskera på ett bra sätt. Dock lite orolig för de svarta plast-listerna som finns på 2 ställen om de går att snyggt maskera. Jag vill inte ha nån kant av samlad lack.

Jag är petig men kan inte rå för det ;.)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Lackerare är i allmänhet ena hejare på att maskera så att det blir snyggt resultat!

Vad som däremot är svårare att göra och omöjligt att avgöra efteråt är hur och om dom slipat/mattat ner lacken tex nära den svarta listen som dom inte tagit bort utan maskerat. Har dom slarvat med detta jobb kan i värsta fall lacken börja släppa på de "oslipade" ställena efter 15 år eller så.

Så för säkerhets skull monterar jag alltid bort delen, listerna, glasrutan eller vad det nu är så att lackeraren får det enklare att göra ett bra jobb!

Per L
Transocean
Ja men va kul att BMW hänvisar direkt till lackeraren, så var det med min nymonterade vindruta också efter jag upptäckt att rutan inte var tät. Fast man har en order/betald faktura där det står BMW...

Det är bmw som har ansvaret här och dom får sköta problemet, inte du, du skall inte behöva börja leta fram deras underleverantörer och bråka med dom!

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Transocean,

I mitt fall var det inte lika rått som det kanske verkar. De har alla behndlat mig sjysst. Jag upptäckte direkt att det va en lackmiss, jag åkte direkt med en kille från bmw till grannhuset där lackeraren finns, vi kollade på missen o de sa att jag kan åka dit sen o få det fixat. Visst tänkte jag lite som du att det är bmw som får böka med detta, men då de va sjysst liksom i sitt sätt så vill jag inte bråka. Skillnad om bmw hänvisade mig o sa att de inte bryr sig, men de bad mig ringa om det skulle va nått strul, det va bra.

Nu visade det sig att de inte moterar ner delen, de kommer lacka nytt just på den bit på fångaren där det va en miss, jag frågade om de inte kommer bli dålig om man gör på detta sätt, att man ser en skarv eller liknande, men de sa att det kommer bli bra, jag får se imorgon eller i övermorgon hur resultaten blir när jag hämtar bilen.

Det som känns surt att man betalar dyra försäkringar, dyra självrisker, och denna smitskada fick jag pynta själv, då vill man att man kan lacka en kofångare utan problem, men icke. Jaja. så är det. Jag är ändå nöjd med min fina bil :-D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.