AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
835

fläkt och torkar fel

An
11
AntonTh
525i -93
Har en 525 -93 men funderar starkt på att byta märke, SUCK...
Hoppas att ni kan hjälpa mej, innan jag gör slag i saken...

Fel nr 1. Ibland är klimatanläggningen igång, alltså alla knapparna lyser och fläkten går, fastän jag stängt av tändningen. Men det är inte den sk parkerings/restvärme funktionen som hakat sej, för den startar bara fläkten inte hela klimatanläggning.

Fel nr 2. Ibland så går fläkten hela tiden på samma fart oavsett vredet position, även om man stänger av klimatanläggningen på fläkt vredet, och fullfläkt på framrutan funktion slutar funkar.

Fel nr 3. kom i vintras när bilen stod i garaget. Torkarna stannar ibland på fel ställe, på intervall läget, dom går alltså inte ner till huven innan dom stannar.

Någon som har haft samma problem?? Fel nr 2 och nr 3 började ungefär samtidigt.
Visst är det trist med fel men trots allt är bilen 15 år och hur många driftstimmar den har kan man bara sia om. Inte skall du byta bil om du är nöjd med övrigt förutom klima och torkare...
Troligen har du fel i kontrollmodul eller klimapanel, kanske du kan testa med annan, hör med skroten eller bildelsbasen om du vill hålla kostanden nere.
Torkarnas problem är säkert helt skilt från ovanstående, det kan vara parkeringskontakten inne i torkarmotorn eller reläet till torkarmotorn, beroende på konstruktion.

FP
An
11
AntonTh
525i -93
ööööh vad hjälpte det? Har inte så stor lust att köpa flera moduler bara för att testa.
Undrar om nån har nått mer konkret svar på vad i klimatanläggningen och torkarna som är fel?
Jag kan rabbla upp ett antal elektroniska komponenter som du bör kolla upp och mäta på inne i modulerna eller panelen. Skulle detta hjälpa dig?
Torkarna är mera mekanik och reläteknik, hur vill du gå vidare där? Mycket djupare än torkarmotorn och ev. styrrelä till denna kommer man inte, sen måste man kunna se, förstå och åtgärda felen osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.